מאמרים

מאמר ראיות נסיבתיות בהליך אזרחי

זרקור בעניין ראיות נסיבתיות בהליך אזרחי

לוגו המשרד של אהוד פורת בצבע כחול

תפיסה רווחת היא ושגוייה בקרב עורכי דין כי לא ניתן לבסס פסק דין בהליך אזרחי על בסיס ראיות נסיבתיות בלבד. מטרתו של זרקור זה היא להפריך עמדה שגוייה זו ולעמוד על ערכן הראייתי, היתרונות והמגבלות של ראיות נסיבתיות בהליך אזרחי.

מאמר מס׳ 32
אוגוסט 2023

מהן ראיות נסיבתיות : 

1. הבסיס הנורמטיבי שיונח בפתח זרקור זה לקוח בעיקרו מספרו של ד"ר יניב ואקי דיני ראיות, 2020, כרך ב', פרק 30, עמ' 993-1023 ראיות נסיבתיות וההפניות לפסיקה שם.  

2. ראייה נסיבתית הינה ראיה שאין בכוחה להוכיח במישרין את העובדה המקיימת את העבירה או העוולה, אולם יש בכוחה להוכיח קיומה של נסיבה ממנה ניתן להסיק בדרך של היסק לוגי, על בסיס השכל הישר וניסיון החיים, את התקיימות העובדה הטעונה הוכחה. הערכת ראיה נסיבתית והסתברותה של מסקנה נבחנת בדרך של פסילה [אלימינציה] במסגרתה נפסלות השערות חלופיות לסברתו של הממצא באופן שהמסקנה הסופית נותרת כאפשרות היחידה המתקבלת על הדעת. כוחן של ראיות נסיבתיות הינו [מעבר למבחן האיכותי] הוא במבחן הכמותי. ריבוי ראיות נסיבתיות היוצר פסיפס, כאשר בפסיקה לעיתים נעשה שימוש במונח "פאזל", מלמד ומחזק את ההרשעה או החיוב בדין. שיטת המשפט הישראלי מאפשרת להרשיע אדם על בסיס ראיות נסיבתיות בלבד [ראה מקרה רוז פיזם, בו הורשע סבה ברצח למרות שדרך ההמתה נותרה לא ידועה ולא הוכחה]. נציין כי קיימים שופטים [כב' הש' דנצינגר לדוגמא] המעדיף ראיות נסיבתיות על פני ישירות, שעה שהם חיצוניות ואינם מתבססות על זיכרון עד, ונחשבות לעיתים מוצקות יותר (דנ״פ 3391/95 סימון בן ארי נ׳ מדינת ישראל ע״מ 108)

3. קיומו של חלל ראייתי ישיר איננו מונע הרשעה, וגם כאשר הראיות הניצבות לפני בית המשפט אינן מתיישבות זו עם זו לכדי פסיפס או פאזל מושלם אין בכך להוות מכשול בלתי עביר להרשעה. די לו לבית המשפט שבפאזל שהונח לפניו רואים שמיים, עץ, בית – גם אם השמיים, העץ והבית אינם שלמים.

4. קיימות שתי שיטות לבחינת ראיות נסיבתיות. שיטת ההסתברות המתמטית ושיטת ההסתברות האינדוקטיבית.

5. שיטת ההסתברות המתמטית מנסה לאמוד את ההסתברות המדויקת שמאורע א' הוביל למאורע ב' למשל באמצעות הצגת מחקרים רפואיים המלמדים שחשיפה ממושכת לחומר מסרטן מביאה ברמת ודאות והסתברות מתמטית להתפרצות המחלה.

6. שיטת ההסתברות האינדוקטיבית מבוצעת באמצעות מבחן תלת שלבי: א. בחינת כל ראיה בנפרד ב. בהתבסס על ניסיון החיים והשכל הישר נבחנת מסכת הראיות כולה ונקבע אם היא מסבכת את הנאשם בביצוע העבירה ג. בחינה האם מכלול הראיות הנסיבתיות שוללת, מעבר לכל ספק סביר, את גרסת הנאשם. במסגרת השלב השלישי, עובר לכתפי הנאשם נטל טקטי להבאת ראיות בלבד (ע"פ 2884/12 אופיר חביבה נ' מדינת ישראל (נבו 18.06.2014)‏‏ ס' 8 לפסק דינו של כבוד השופט).

7. כוחן של ראיות נסיבתיות טוב גם בהליך אזרחי, אלא שבהליך אזרחי, נדרש התובע [לעניין השלב השלישי] להוכיח שגרסתו המבוססת על ראיות נסיבתיות עדיפה לפי מבחן ההסתברות על זו של הנתבע, קרי ברמת הסתברות של מעל 51% בלבד.

מהו כוחן של ראיות נסיבתיות בהליך אזרחי :

8. תיק ת"א (מחוזי תל אביב-יפו) 2833/98 אטילה קחרי נ' קרגל בע"מ (נבו 30.10.2006)‏‏ קבעה כבוד השופטת ענת ברון [היום שופטת בית המשפט העליון] כי מאחר וראיות נסיבתיות בהליך פלילי מספיקות לצורך הרשעה הרי שמקל וחומר יש בכוחן להוכיח גרסה עובדתית בהליך אזרחי.

9. כך נקבע גם בתיק ת"א (מחוזי נצרת) 1232/00 תנובה – מרכז שיתופי לשיווק תוצרת חקלאית בישראל בע"מ נ' משה דנינו (נבו 23.02.2003)‏‏: "ההלכה במשפט פלילי, ועל אחת כמה וכמה במשפט אזרחי, הינה, כי הוכחות נסיבתיות יכולות לשמש בסיס להרשעה אם הן שלובות ואחוזות זו בזו באופן שהן מובילות למסקנה הגיונית אחת ויחידה שהנאשם ביצע את העבירה. (י. קדמי על הראיות, חלק שני עמ' 582)”.

מהן מגבלות השימוש בראיות נסיבתיות:

10. כאשר בעל דין נמנע מהבאת ראיות ישירות שהיה בכוחו להביא ובוחר לבסס את מסכת ראיותיו על ראיות נסיבתיות בלבד, יחול בעניינו וכנגדו הכלל לפיו בעל דין שנמנע מהבאת ראייה, חזקה היא שהראיה פועלת לרעתו. כלל זה הינו כלל המבוסס בעצמו על תפיסה נסיבתית, באשר אין לדעת האם הראיה הישירה שבעל הדין נמנע מהבאתה באמת פועלת לרעתו או שמא מדובר ברשלנות באי הבאת הראייה.
תמ"ש (משפחה תל אביב-יפו) 4590/00 ו.ש. נ' ו.ש. (נבו 03.05.2004)‏‏
"על הימנעות מהבאת ראיה כותב י. קדמי (917):   "יש והדרך שבה מנהל בעל דין את ענינו בבית המשפט הינה בעלת משמעות ראייתית, כאילו הייתה ראיה נסיבתית.   כך ניתן להעניק משמעות ראייתית, לאי הבאת ראיה, לאי השמעת עד …  התנהגות כזו, בהעדר הסבר אמין וסביר, פועלת לחובתו של הנוקט בה; באשר על פניה, מתחייבת ממנה המסקנה שאילו הובאה הראיה, או הושמע העד או הוצגו השאלות או קוימה החקירה הנגדית – היה בכך כדי לתמוך בגרסת היריב.""
ת"א (שלום ת"א) 41611-12-18 איב זארוק נ' פנחס כהן (נבו 03.07.2022)‏‏
"אין מקום לאפשר לצד להתחמק מהבאת עדים רלוונטיים שברשותו, התחמקות שבגינה קמה חזקה לחובתו, להימנע, בנוסף, מהבאת ראיות ישירות, ואז לבקש להסתמך על ראיות נסיבתיות אשר לכל היותר יובילו להשערות במקום למסקנה עובדתית מבוססת, כפי שניתן היה לעשות."

11. בנוסף, כאשר בעל דין מבסס תביעתו על ראיות נסיבתיות בלבד, בית המשפט ינהג בזהירות בטרם יקבל את גרסת התובע ויוודא כי גרסת התובע הינה הגרסה המתחייבת מהראיות הנסיבתיות שהוצגו בפני בית המשפט.
רת"ק (מחוזי חי') 32753-11-17 ליאור חמד נ' מועצה מקומית קרית טבעון (נבו 19.11.2017)‏‏ "סיכומו של דבר, כאשר נדרש בית המשפט לקבל תביעה אזרחית המבוססת על ראיות נסיבתיות בלבד, שומה על בית המשפט לנהוג בזהירות יתרה, במסגרתה יבחן בית המשפט את השאלה, האם הגרסה אותה הציג התובע, הינה אכן גרסה המתחייבת לכאורה מהראיות הנסיבתיות שהוצגו בפני בית המשפט, ורק באם השתכנע בית המשפט כי כך הם פני הדברים יועבר נטל הבאת הראיות אל הנתבע אשר יידרש להציג בפני בית המשפט  מסקנה חילופית אפשרית אחרת, לראיות הנסיבתיות שהובאו על ידי התובע."

 

דוגמאות לשימוש בראיות נסיבתיות בהליך אזרחי [תביעות ייצוגיות, הוכחת קשר סיבתי, דיני המצאה, כוונה לעזוב את הארץ לצורכי צו עיכוב יציאה, כוונה להתחמק מתשלום מס, רישום מקרקעין של שם הנתבע אגב תרמית, דיני שטרות, רשלנות נזיקית]:

12. ע"א 5378/11 ארתור פרנק נ' אולסייל (נבו 22.09.2014)‏‏
"יודגש ויובהר: המבקש אישור לניהול הליך ייצוגי איננו חייב להציג ראיות ישירות על מנת לעמוד בנטל הראייתי הלכאורי המוטל עליו בשלב זה של הדיון. לצורך כך בהחלט ניתן להציג ראיות נסיבתיות.”

13. ע"א 1639/01 קיבוץ מעיין צבי נ' יצחק קרישוב, נח(5) 215 (2004)‏‏ "הנטל להוכיח קשר סיבתי עובדתי רובץ על התובע. בתיקי נזקי חומרים רעילים על התובע להוכיח שהחשיפה לחומר (או תופעה) על-ידי הנתבע גרמה למחלתו, כלומר קשר סיבתי עובדתי ספציפי. מקום שהיכולת של חומר (או תופעה) לגרום, באופן כללי, לסוג זה של מחלה נתונה במחלוקת, יהא על התובע להוכיח גם קשר סיבתי עובדתי פוטנציאלי. להוכחה (והפרכה) של קשר סיבתי עובדתי מובאות ראיות מדעיות, כגון ראיות אפידמיולוגיות, שהן ראיות נסיבתיות-הסתברותיות, וראיות מדעיות אחרות”.

14. ע"א 1639/01 קיבוץ מעיין צבי נ' יצחק קרישוב, נח(5) 215 (2004)‏‏
"ניתן להוכיח קשר סיבתי בעוולה נזיקית במשפט אזרחי ברמת שכנוע של הטיית מאזן ההסתברויות באמצעות ראיות נסיבתיות.”

15. ע"א 203/84 שלום יעיש נ' מנשה אהרון, מ(1) 328 (1986)‏‏ "כשלעצמי הייתי מוכן לקבוע, כי מסמך בי-דין נמסר כהלכה ובמועד הנכון, גם אם ההמצאה מוכחת על-ידי הוכחות ישירות או נסיבתיות אחרות, שלא בדרך הטכנית הקבועה בתקנות. ע"פ 2724/17 דוד מורגנשטרן נ' מדינת ישראל – רשות המיסים (נבו 24.04.2018)‏‏

16. "כוונה להתחמק מתשלום מס יכולה להיות מוכחת באמצעות ראיות נסיבתיות, נסיבות המעשה והתנהגות הנישום. ניתן להסיק על מחשבתו הפלילית של מבצע העבירה גם ע"פ מבחן סעיף 20(ב) לחוק העונשין”.

17. ת"א (מחוזי ת"א) 1781/03 חיים רבינוביץ נ' יוסף נאמן (נבו 20.07.2003)‏‏
"לגבי השאלה האם הנתבע עומד לעזוב את הארץ לתקופה ממושכת, באו בפניי ראיות עקיפות המעידות על כך.  ראיות אלה הן שהנתבע חייב לכאורה, סכום כסף גדול לתובע, שהוא מכר את ביתו בשנה האחרונה, שהוא מבצע עיסקות בחו"ל ושיש לו חשבונות בנק בחו"ל. כל אלה הן ראיות עקיפות לחשש האמור. מטיבם של דברים, לא ימצא חייב או נתבע אשר ינפנף בכרטיס טיסה בחוצות העיר, ואף ילווה את תנועותיו באמירה "אני נמלט לצמיתות מהמדינה". מטיבם של דברים אלה נלמד לרוב מנסיבות עקיפות. במקרה הנוכחי, קיימות הנסיבות שציינתי”.

18. ה"פ (מחוזי ת"א) 855-08 אולגה קליין נ' אליהו משאלי (נבו 22.02.2010)‏‏
"מיני-רציו: * בימ"ש פסק, על יסוד ראיות נסיבתיות בהליך אזרחי, כי מקרקעין, שהמבקשות הן יורשות הבעלים שלהן, נרשמו על שם המשיבים בתרמית, לאחר שחתימות הבעלים זויפו על חוזי המכר והמסמכים הנלווים. לפיכך, הורה על החזרת הרישום על שם בעלי המקרקעין המקוריים.”

19. יצוין כי בעניין חיים רבינוביץ הוחלט להוציא צו עיכוב יציאה כנגד הנתבע על בסיס הראיות הנסיבתיות [ראיות עקיפות כפי שכנה אותם השופט] מהן עלה כי לנתבע היו עסקים ענפים בחו"ל כולל עסקי נדל"ן, היה ברשות הנתבע חשבון בנק בחו"ל, היה לנתבע מאגר לקוחות בחו"ל, ביתו של הנתבע בישראל נמכר, התברר שהנתבע חייב כסף לתובע.

20. ע"פ 5102/03 מדינת ישראל נ' דני קליין (נבו 04.09.2007)‏‏ "שהרי דבר הנתון לליבו של אדם פנימה, אין להוכיחו אלא על דרך התחקות אחר ראיות נסיבתיות, התנהגות ונתונים חיצוניים

21. ת"א (שלום באר שבע) 9181/99 לילו וטורי בע"מ נ' שימוביץ סבלטנה (נבו 21.05.2002)‏‏

"אין די בראיות "הנסיבתיות" להראות במידה המספקת  למשפט אזרחי כי הנתבעת אישרה והסכימה למתן השיקים מפנקסה, לא כל שכן שחתמה עליהם אישית. חוו"ד גרפולוגית , שלא נסתרה, והוגשה מטעם הנתבעת, קובעת נחרצות כי אין מדובר בחתימתה (חוו"ד גב' בתיה כהן , מיום 30.11.00).”

22. ת"א (שלום קריות) 62146-02-16 חנא נג'אר נ' אירנה פרשט (נבו 17.01.2021)‏‏ "נג'אר מצידו טען שאירנה ביצעה עבודות חשמל במבנה ללא בעלי מקצוע ראויים והביא לתמיכה בטענתו חשבונית המתארת את רכיבי החשמל שרכשה אירנה כחודש וחצי לפני פרוץ השריפה (ת/1). מדובר בראיה בעלת משקל כמובן ואולם, אין בה (כשלעצמה) די על מנת להוכיח ברמה הנדרשת כי עבודות אלו בוצעו ברשלנות אשר גרמה לנזק וזאת גם בהביאי בחשבון את סמיכות הזמנים שבין ביצוע העבודות לבין פרוץ השריפה. מדובר לכל היותר בראיה נסיבתית מחשידה, אך שאין בה כדי להביא למסקנה ברמה הנדרשת במשפט אזרחי כי הוכח שזו אכן הסיבה לפרוץ השריפה. מעבר לכך לא הביא נג'אר כל ראיה שניתן לבסס עליה את אחריותה של אירנה לפרוץ השריפה."

סיכום 

ראיות נסיבתיות הינן ראיות בעלות משקל משמעותי גם בהליך אזרחי. ניתן להכריע הליך אזרחי שלם על בסיס ראיות נסיבתיות. לכל הפחות בכוחן של ראיות נסיבתיות אלה, להביא להיפוך נטל הראיה באופן שהנתבע יידרש להוכיח כי אין הוא חייב או אחראי בתיק. 

כוחן של ראיות אלה יפה, בהצטברותן, ובתנאי שמובילות למסקנה אחת מסתברת [ברמת הסתברות של למעלה מ-51%] ובלבד שראיות אלה אינן מהוות תחליף לראיות ישירות שהיה בכוחו של בעל הדין להביא, אך בחר שלא להביאן.

מאמרים מומלצים

ניתן לשתף את המאמר לפלטפורמה שתבחרו
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Leave a Comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לוגו החברה שלנו

אנחנו כאן לכל שאלה

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

כל הזכויות שמורות למשרד אהוד פורת ושות׳. Ehud Porat & Co

2023