מאמרים

מאמר בנושא שומת ארנונה בהליך אזרחי

זרקור בעניין האפשרות  לטעון לעניין היעדר חוקיות שומת ארנונה בהליך אזרחי

לוגו המשרד של אהוד פורת בצבע כחול

מטרת זרקור זה הינה לבחון, בתמצית, מהו המועד ובמסגרת איזה הליך ניתן לטעון טענות בדבר היעדר חוקיות של שומת הארנונה. בין אם מדובר בטענת אפליה, או טענת שינוי מדיניות בלתי חוקי שלא עבר אישור נדרש של שר הפנים.

מאמר מס׳ 43
ינואר 2024

חוק הרשויות המקומיות (ערר על קביעת ארנונה כללית), תשל"ו-1976 קובע מסגרת זמנים קשיחה להגשת השגה על שומת ארנונה שנתית. השגה ניתן להגיש כל שנה, בתוך 90 יום, מיום קבלת שומת ארנונה שנתית.

החוק קובע רשימה סגורה של עילות מנהליות מכוחן ניתן להשיג על שומת הארנונה. ואלה העילות:
• כאשר יש טעות בהודעת התשלום לעניין סוג הנכס, גודל הנכס, האזור בו ממוקם הנכס והשימוש שנעשה בנכס;
• כאשר הנישום שקיבל את הודעת התשלום איננו מחזיק הנכס;
• כאשר הנישום שקיבל את הודעת התשלום איננו בעל שליטה בחברה החזיקה בְנֶכֶס שאיננו משמש למגורים.

המשותף לכל העילות המופיעות בקבוצה סגורה זו הוא שמדובר בנושאים עובדתיים מובהקים, הדורשים בירור עובדתי פשוט יחסית ולכן מתאימים להתברר בהליך מנהלי [השגה, ערר, ערעור מנהלי].
יובהר כי גם במעלה ההליך המנהלי [השגה, ערר, ערעור מנהלי] לא ניתן לפרוץ את הרשימה הסגורה של עילות ההשגה על שומת הארנונה. [ראה עעם 6993/15 עיריית תל אביב יפו נ' אספיאדה בע"מ (16.8.2016)].
השאלה היא מה קורה כאשר העילה מכוחה מבוקש להשיג על שומת הארנונה איננה עילה פשוטה ועובדתית, אלא עילה המבוססת על טענת היעדר חוקיות שןמת הארנונה [טענת אפליה או טענת שינוי מדיניות בלתי חוקי] טענות מורכבות יותר משפטית שאינן טענות עובדתיות מובהקות ולכן לא ניתן להסתפק בעניינן בבירור עובדתי פשוט יחסית.
ברגיל, ניתן לטעון טענות בדבר היעדר חוקיות חוק הארנונה במסגרת עתירה מנהלית שהינה הליך משפטי ייעודי שמטרתו לבחון ולאתגר החלטה של רשות מנהלית בכלים משפטיים בבית המשפט ייעודי- מנהלי [ראה ברמ 4021/09 ‏ מנהל הארנונה של עיריית תל אביב נ' חברת מישל מרסייה בע"מ (22.10.2010)].
ואולם, לאחרונה [3.12.2023] ניתן פסק דין בבית המשפט המחוזי מחוז מרכז במסגרת תיק עא (מרכז) 41204-06-23 שוויצריה הקטנה פתח תקווה בע"מ נ' עיריית פ״ת במסגרתו נקבע כי טענת היעדר חוקיות שומת הארנונה יכולה לבוא גם בהליך אזרחי ולא מנהלי.

מעט רקע. לרשות מנהלית יש שתי אפשרויות לגבות חוב מנהלי, הליך גבייה מנהלי והליך גבייה אזרחי. הליך גבייה אזרחי מאפשר לרשות לנקוט בהליכי גבייה החורגים מהליכי הגבייה המנהלית אך לצורך הפעלתו נדרשת הכרעה של בית משפט אזרחי שצריך לאשר ולתקף את החוב.
בעניין 'שוויצריה הקטנה' העלה הנישום במסגרת כתב הגנתו בבית משפט השלום טענות כנגד תביעה של רשות מנהלית שביקשה לאשרר חוב ארנונה חלוט לאחר הליכי השגה מנהליים, בדבר היעדר חוקיות שומת הארנונה לאור טענת אפליה.


בית משפט השלום דחה את הטענה מבלי לדון בה לגופו של עניין מהטעם שלשיטתו טענת האפליה "רוכבת" על אחת מהעילות המנהליות המצוינות ברשימה הסגורה לעיל, ומאחר שהליכי ההשגה המנהליים נדחו, אין מקום לדון בטענה מנהלית פעם נוספת, הפעם בהליך אזרחי.

בית המשפט המחוזי שישב כערכאת ערעור על פסק דינו של בית משפט השלום ביטל את פסק הדין וקבע כי לאור אופייה של טענת האפליה יש להתייחס אליה בכובד ראש – קרי לדון בה ולבחון אותה לגופו של עניין במסגרת ניהול הליך משפטי מלא ולא אגב החלטה בטענת סף מקדמית.
המשמעות היא שניתן לטעון טענות בדבר היעדר חוקיות של שומת ארנונה לא רק במסגרת עתירה מנהלית, אלא גם במסגרת כתב הגנה אזרחי שמוגש כנגד תביעה אזרחית של רשות מנהלית לצורך נקיטה בהליכי גבייה אזרחיים.
יצוין כי על פסק דינו של בית המשפט המחוזי הוגש ערעור לבית המשפט העליון אשר ציין כי היקף תחולת הלכת אספיאדה המוזכרת בראש זרקור זה נמצאת כיום בבחינה אגב ערעור אחר בבית המשפט העליון במסגרת עע"מ 6911/19 יצחקי נ' עיריית הוד השרון.

ניתן לשתף את המאמר לפלטפורמה שתבחרו
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Leave a Comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לוגו החברה שלנו

אנחנו כאן לכל שאלה

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

כל הזכויות שמורות למשרד אהוד פורת ושות׳. Ehud Porat & Co

2024