מאמרים

עדות מוקדמת בהליך אזרחי

זרקור בעניין עדות מוקדמת בהליך אזרחי

לוגו המשרד של אהוד פורת בצבע כחול

עדות מוקדמת [תקנה 73 לתקנות סדר הדין האזרחי, תשע"ט-2018] הינה כלי דיוני שבעל דין יכול להפעיל על מנת להקדים את מועד מתן עדות של בעל דין או עד מטעמו. כלי דיוני זה משרת את מטרתו של ההליך המשפטי לאסוף את מלוא המידע הדרוש לצורך קביעת ממצאים עובדתיים שעל בסיסם יינתן פסק דין.

מאמר מס׳ 35
ספטמבר 2023

עדות מוקדמת [תקנה 73 לתקנות סדר הדין האזרחי, תשע"ט-2018] הינה כלי דיוני שבעל דין יכול להפעיל על מנת להקדים את מועד מתן עדות של בעל דין או עד מטעמו. כלי דיוני זה משרת את מטרתו של ההליך המשפטי לאסוף את מלוא המידע הדרוש לצורך קביעת ממצאים עובדתיים שעל בסיסם יינתן פסק דין.

בכלי זה נעשה שימוש כאשר קיים חשש ממשי שהמתנה לדיון הוכחות, בהתאם ליומן בית המשפט, תסכל את האפשרות להעיד את בעל הדין או עד מטעמו מטעמים של חשש לפגיעה בכשרות המשפטית, או חשש להתדרדרות במצב בריאותי, או צפי לקיומו של צורך לצאת את הארץ. במקרה מסוים נקבע כי די בכך שגילו של העד הינו 91 בשביל להצדיק ולבסס החלטה להעיד את העד בעדות מוקדמת [ע"א 122-53 אוגניה פולק נ' מיכאל פולק בשמו ובשם עזבון סבילי פולק; ת"א (שלום נת') 22960-09-21 עמותת זכרון לאברהם ויעקב נ' עמותת אורחות יצחק; ת"א (שלום נת') 53823-11-14 יוסף מרמורשטיין נ' יחזקאל (ארטור) קרפלס].

דרך כלל, קבלת בקשה למתן עדות מוקדמת מובילה למתן החלטה לפיה בעל הדין או העד שהקדמת עדותו התבקשה, נדרש בהגשת תצהיר עדות ראשית במועד מוקדם מהרגיל, לעיתים באופן מידי ולעיתים לאחר השלמת הליכי גילוי מסמכים, כאשר הצדדים מתבקשים לתאם מועד מוסכם לחקירת המצהיר על תצהירו. לאחר החקירה, נמשך ההליך כסדרו.

מבחינה דיונית בקשה למתן עדות מוקדמת נהנית ממעמד מיוחס.

ראשית, צו בתי המשפט (סוגי החלטות שלא תינתן בהן רשות ערעור), תשס"ט-2009 קובע בסעיף 1(5) כי הגם שאין רשות ערעור על החלטות בעניין הזמנת עדים, סדר שמיעת עדים, שאלות המוצגות לעדים, התנגדויות שונות, הרי שקיימת אפשרות לערער על החלטה בעניין בקשה לעדות מוקדמת.

שנית, בקשה לעדות מוקדמת בניגוד למרבית הבקשות, ניתן להגיש בכל שלב של ההליך המשפטי ולא רק במסגרת רשימת בקשות ולא רק עד תום 60 [שישים] יום מהגשת כתב טענות אחרון ולא עד מועד קדם המשפט. וזאת בהתאם לפירוט הבא.

תקנה 49(א) לתקנות סדר הדין האזרחי, תשע"ט- 2018 קובעת שלא יוגשו בקשות כלשהן במועד שבין הגשת כתב הטענות האחרון עד מועד ישיבת קדם המשפט הראשונה, למעט אם הבקשה נמנית על הבקשות המפורטות בסעיפי המשנה של התקנה, כאשר אחד מסעיפי המשנה הינו בקשה לגביית עדות מוקדמת [תקנה 49(א)(2)].

תקנה 49(ב) קובעת כי חלק מהבקשות המפורטות בתקנת משנה 49(א) [בקשות שניתן להגיש בחלון הזמן שבין הגשת כתב טענות אחרון ועד מועד קדם משפט] נדרשות בהגשה בתוך שישים (60) יום ממועד הגשת כתב הטענות האחרון. בקשה לעדות מוקדמת איננה נמנית על בקשות אלה.

תקנה 49(ז) קובעת כי בקשה שלא הוגשה במסגרת רשימת בקשות שתוגש עד עשרים [20] יום בטרם מועד קדם משפט, לא ניתן יהיה להגישה במועד מאוחר יותר, זאת למעט בקשה בעניין עדות מוקדמת.

שלישית, סמכותו של המזכיר המשפטי [שבמסגרת תפקידו לוודא כי כתבי בי-דין מוגשים באופן ראוי ובהתאם לתקנות] איננה חלה בעניין בקשה לעדות מוקדמת [ראה תקנה 33(א) לתקנות סדרי הדין].

יצוין כי האפשרות למתן עדות מוקדמת היתה קיימת גם בתקנות סדרי הדין הישנות, משנת 1984 [תקנה 171] בשינויים מינוריים, כאשר החידוש המרכזי בתקנות החדשות הינו מתן אפשרות להגיש בקשה לעדות מוקדמת בהסכמת כל הצדדים בתיק וזאת בתנאי שכולם מיוצגים.

ניתן לשתף את המאמר לפלטפורמה שתבחרו
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Leave a Comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לוגו החברה שלנו

אנחנו כאן לכל שאלה

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

כל הזכויות שמורות למשרד אהוד פורת ושות׳. Ehud Porat & Co

2023