מאמרים

עבודות שיפוץ בדירה

האבחנה בין עבודות פנימיות בדירה, שאינן מחויבות בהיתר בניה, לבין חלוקה והרחבה של דירה בבית משותף, שמחייבת הוצאת צו הריסה.

לוגו המשרד של אהוד פורת בצבע כחול

מעת לעת קיימת התלטבות אצל בעלים של דירה בבית משותף, האם העבודות שבכוונתו לבצע הינם "שיפוץ פנימי" שאינו מחוייב בהיתר בנייה, ואינו מעניינם של בעלי הדירות האחרות, או שמדובר בהשתלטות על רכוש משותף וכן חלקה/הרחבה/שינוי חזיתות/ערעור יציבות הבניין מהחייבת היתר בנייה, כאשר בהקשר לעבודות אלו, זכאים ייתר בעלי הדירות בבניין, בייחוד שהעבודות גורמות להם פגיעה בזכויויתהם ואי נוחות מתמדת , לקבל צו להריסת העבודות שבוצעו, והחזרת המצב לקדמותו.

מאמר מס׳ 30
אוגוסט 2023

1. סעיף 145 (א) לחוק התכנון והבנייה קובע כי עבודות בניה פנימיות בנכס, אינן מחייבות קבלת הייתר בנייה.

2. לסעיף זה לא מעט חריגים, חלקם קבועים בחוק ובתקנות התכנון והבנייה, וחלקם פרשנות שנקבעה בפסיקה:

א. עבודות הכרוכות בשינוי קונסטרוקטיבי – מחוייבות בהייתר.
ב. עבודות המשנות את הקירות החיצוניים של הדירה, לרבות גודל, צורת ומספר הפתחים החיצוניים – מחוייבות בהיתר.
ג. עבודות המשנות את גודל הדירה, לרבות הוספת שטח גלרייה פנימית – מחוייבות בהיתר.
ד. עבודות המשנות את מספר היחידות, בין פיצול דירה למספר יחידות ובין איחוד יחידות לדירה אחת – מחוייבות בהייתר.
ה. עבודות המשנות את מצב הדירה, כך שהיא חורגת מתקני בנייה מוכרים, כגון רוחב פתחים, גובה מינימאלי לתקרה וכו' – מחוייבות בהייתר.
ו. עבודות המשנות ממ"ד או חדר מחוזק – מחוייבות בהייתר.

3. אשר על כן, כאשר בעל דירה בבית משותף מבצע אך ורק שיפוץ מטבח, חדרי אמבטיה, שידרוג התשתיות, או אפילו שינויים במחיצות הפנים בדירה, באופן שאין פגיעה קונסטרוקטיבית בבניין – אין לשכנים הזכות להתערב בעבודות, בהנחה שמהלך העבודות אינו גורם למטרדי רעש ולכלוך בלתי סבירים.

4. במקרים אחרים, בהם העבודות חורגות מהפטור הקבוע בסעיף 145 לחוק, או להלכה הפסוקה – ניתן לעתור לבית המשפט לסעד שמהותו עצירת העבודות, באמצעות צו מניעה המונע את ביצוען וכן פיצוי כספי בגין המטרד.

5. יצויין כי ביצוע עבודות בניה בלתי חוקיות ללא היתר ובניגוד לדין מביאות, פעמים רבות, גם לירידת ערך כלל הנכסים בבניין, מדובר בעילת תביעה נפרדת ועצמאית של בעלי הנכסים האחרים בבניין כנגד בעל הדירה המבצע פעולות בניגוד לדין, המאפשרות, מצב בו לא ניתן להשיב המצב לקדמותו, לתבוע מבעל הדירה המפר את נזקי בעלי הנכסים האחרים בכפוף להצגת חוות דעת שמאית מתאימה.

6. לאחרונה ניתן בבית המשפט פסק דין, במסגרת ת א. 57573-12-16 ארליך נגד גולן (פורסם בנבו, 28.06.2023), אשר עושה סדר באבחנות בין שיפוץ פנימי מותר, לעבודות בנייה המחויבות היתר, הגורמות לפגיעה של ממש בזכויות ייתר בעלי הדירות.

7. מדובר בבניין בבית משותף ברחוב יבנה בתל אביב, בסמוך למתחם שדרות רוטשילד, הידוע במחירים גבוהים, הן של הדירות והן של דמי השכירות בגינן.

8. באותו מקרה, ניתח בית המשפט את עובדות המקרה ואת ההלכות החלות בעניין ופסק:

א. בית המשפט קיבל את תביעת התובעים, בעלי ייתר הדירות בבית המשותף, והורה על מתן צווי מניעה וכן צווי הריסה כנגד הנתבע, בעל 2 דירות ומבצע העבודות, בנוגע לעבודות בניה וחפירה ופיצול הדירות, שמבוצעות שלא כדין על ידו, ללא היתר. כמו כן הנתבע חוייב בפיצוי כספי של 30 אלפי ש"ח, לבעלים האחרים, פיצוי שנקבע על הרף הנמוך, מאחר ומדובר בתובעים שאינם מתגוררים בבניין. כמו כן נפסקו לטובת התובעים 50 אלפי ש"ח הוצאות משפט.

ב. נקבע כי הנתבע, בעלים של 2 דירות קרקע בבניין, ביצע עבודות של פיצול הדירות, שינוי מפלסי הדירה, בהרחבת המרתף ובסיפוחו לדירת הקרקע, ופתיחת דלתות וחלונות המרתף ולכן הוא היה מחוייב בהוצאת היתר בנייה

ג. השאלות המחייבות דיון הינן כדלקמן:
1) האם העבודות שבוצעו, מחייבות היתר בניה.
2) יש להכריע האם פגע הנתבע ביציבות המבנה.
3) האם בעבודות שביצע בעל הדירה, גרם הנתבע למטרד לתובעים- שכניו לבית המשותף.

ד. בית המשפט פסק כי יש לאמץ את המסקנות העיקריות בחוות הדעת של מומחה בית המשפט, שענה בחיוב בקשר לכל השאלות הנ”ל.
ה. נפסק כי במשפט הישראלי השתרשה ההלכה, כי במסגרת יחסי שכנים, בהתקיים שלושה יסודות כדלקמן, נוצרת עילת תביעה המזכה את התובע לבקש צו-מניעה וצו הריסה נגד יריבו, ואלה היסודות:

הנתבע עשה מעשה בלתי-חוקי;
המעשה גרם נזק כספי לתובע או פגע בנוחותו או בהנאה מרכושו;
הנזק או הפגיעה הם תוצאה ישירה וטבעית של מעשהו הבלתי- חוקי של הנתבע.
ו. נקבע: הוכח כי הנתבע עשה מעשה בלתי חוקי בפיצול הדירות, בשינוי מפלסי הדירה, בהרחבת המרתף ובסיפוחו לדירת הקרקע, ובפתיחת דלתות וחלונות המרתף והכל ללא היתר בניה.

ז. העבודות שביצע הנתבע פגעו בנוחותם או בהנאה מרכושם של התובעים, כתוצאה ישירה וטבעית של מעשהו הבלתי- חוקי של הנתבע, שכן פיצול דירות למספר יחידות דיור, וריבוי הדיירים מעמיסים על תשתיות הבניין. גם הוספת יחידת דיור, המרתף שהורחב וסופח לדירת הנתבע, חזקה עליהם שהם פוגעים בנוחותם או בהנאתם של בעלי הזכויות האחרים, התובעים.

ח. כמו כן, מאחר והנתבע שיקר בעניינים מהותיים בעדותו, הרי די בכך כדי לקבל את התביעה נגדו או לפחות לתמוך באופן משמעותי בראיות התובעים.

לעניין זה ראו גם זרקור מספר 29 מאוגוסט 2023, הדן ב"חזקת השקר”.

לזרקור לחצו כאן

מאמרים מומלצים

ניתן לשתף את המאמר לפלטפורמה שתבחרו
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Leave a Comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לוגו החברה שלנו

אנחנו כאן לכל שאלה

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

כל הזכויות שמורות למשרד אהוד פורת ושות׳. Ehud Porat & Co

2023