מאמרים

תמונה של שני גברים לוחצים ידיים

האפשרות של חברה שטרם הוקמה להתקשר בהסכם

לוגו המשרד של אהוד פורת בצבע כחול

במהלך חיי המסחר עולה לעיתים צורך מסחרי משפטי להתקשר בהסכם באמצעות חברה שטרם הוקמה או נמצאת בתהליך הקמה. אפשרות אחת הינה להשהות את חתימת ההסכם עד למועד הקמת החברה ברשם החברות, אפשרות שנייה היא לעשות שימוש בכלי משפטי הטמון בהוראות חוק החברות וחוק השליחות ואשר יפורט בזרקור זה.

מאמר מס׳ 40
דצמבר 2023

במסגרת סעיף ההגדרות בחוק החברות מוגדר המונח "יזם" כך:

"יזם" – מי שעושה פעולה, בשמה או במקומה של חברה שטרם התאגדה;
סעיף 12 לחוק החברות קובע כלהלן:
אישור פעולה
12. (א) חברה רשאית לאשר פעולה של יזם שנעשתה בשמה או במקומה לפני התאגדותה.
(ב) אישור בדיעבד כמוהו כהרשאה מלכתחילה, ובלבד שלא תיפגע זכות שרכש אדם אחר (בסימן זה – צד
שלישי) בתום-לב ובתמורה, לפני האישור.

ס' 6(א) לחוק השליחות קובע כלהלן:
פעל אדם בחזקת שלוחו של אחר בלי שהורשה לכך או בחריגה מהרשאתו, יכול אותו אחר, בכפוף לאמור בסעיף קטן (ב), לאשר את הפעולה בדיעבד; ואישור בדיעבד – כהרשאה מלכתחילה, ובלבד שלא תיפגע זכות שרכש אדם אחר בתום-לב ובתמורה לפני האישור.


שילוב שתי הוראות חוק אלה מקים את האפשרות המשפטית להתקשר, כיזם, בשמה של חברה שטרם הוקמה, ולאשרר בדיעבד, לאחר הקמת החברה, את הפעולה שבוצעה בשם החברה טרם ההקמה.

אפשרות זו יושמה בפסיקה הן לגבי עסקת מקרקעין והן לגבי עסקת יזמות וזאת תוך הוספת שני דגשים נוספים:

"פעולה תחשב כפעולה שנעשתה "למען" התאגיד אם התקיימו שני תנאים: א. חזות הפעולה מבחינת המתקשר הנגדי מעידה כי היא נעשתה עבור התאגיד בשמו או במקומו; ב. בשעת ביצוע הפעולה עומד לנגד עיני היזם תאגיד מסוים שעבורו נעשתה הפעולה." [ע"א 8559/15 סלימאן עבאס נ' מפלי התנור בע"מ (נבו 27.05.2018)].

דגש!
סכסוך עסקי מכוח הסכם שצד לו חברה בהקמה, מקים יריבות משפטית בין החברה להקמה לבין הצד שכנגד עימו התקשרה בהסכם. אולם, סכסוך משפטי יכול להיווצר עוד בטרם הושלמה הקמת החברה. מצב זה אותו נכנה "תקופת ההקמה" איננו מאפשר ל"יזם" לעשות שימוש אישי בעילת תביעה שמוקנית לחברה בהקמה. תביעה כזו, לו תוגש על ידי ה"יזם" במקום החברה לאחר הקמתה, תידחה עקב היעדר יריבות.

ניתן לשתף את המאמר לפלטפורמה שתבחרו
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
לוגו החברה שלנו

אנחנו כאן לכל שאלה

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

כל הזכויות שמורות למשרד אהוד פורת ושות׳. Ehud Porat & Co

2023