מאמרים

זרקור בעניין רכישה ומכירה של שליש דירה- תכנון מס לגיטימי ומלכודות מס שיש להיזהר מהן

זרקור בעניין רכישה ומכירה של שליש דירה - תכנון מס לגיטימי ומלכודות מס שיש להיזהר מהן

לוגו המשרד של אהוד פורת בצבע כחול

מאז שנת 2014 חל מהפך אצל משקיעי נדל"ן, לאור תיקון חוק מיסוי מקרקעין וביטול הפטור למוכר דירת מגורים מזכה "אחת לארבע שנים", פטור שהיה, עד לתיקון החוק, הפטור העיקרי שמשקיעי נדל"ן נהגו להשתמש בו.

מאמר מס׳ 37
ספטמבר 2023

חוק מיסוי מקרקעין קובע כי דירת מגורים יחידה, המזכה בפטור ממס שבח ושיעורי מס רכישה נמוכים, נותרת כזו גם אם הנישום מחזיק בבעלותו חלקי דירות נוספים, ששיעורם בנכס איננו עולה על שליש [ובמקרה שחלק הדירה התקבל בירושה – שיעורם יכול להגיע עד מחצית], על מנת להנות מהטבה זו יש לתכנן את הרכישה ואת המכירה כך שסדר הרכישה והמכירה לא יפגע בזכאות לפטור. בזרקור זה נעמוד על מספר סוגיות חשובות בעניין סדר הפעולות הנכון.

כפי שיוסבר להלן, רכישת שליש דירה מאפשרת, בתכנון ובסדר רכישה נכון, להנות גם משיעורי מס רכישה נמוכים, של "דירה יחידה".

כיום, מכירת דירת מגורים בפטור ממס שבח מותנית במספר תנאים מצטברים. בסעיף 49ב (2) לחוק נקבע כי הפטור יוענק, בין היתר, רק כאשר הדירה הנמכרת הינה "דירתו היחידה" של המוכר בישראל ובשטחי ביהודה ושומרון (הנקראים "אזור" בחוק).

סעיף 49ב (3) לחוק מוסיף וקובע כי מי שבבעלותו, בנוסף לדירה הנמכרת, חלק בדירת מגורים שאינו עולה על שליש, עדיין יחשב כבעלים של דירת מגורים יחידה.

זה המקום להזכיר כי לגבי דירת ירושה, החלק שבבעלות המוכר בדירה הנוספת, יכול להגיע למחצית דירה, תוך שמירת מעמד הדירה השלמה הנמכרת, כדירה יחידה.

עולה מהאמור כי מי שבבעלותו, בנוסף לדירה הנמכרת, שליש בדירה אחרת, או אפילו שליש במספר דירות, בבניינים שונים, שבכל אחת מאותן דירות נוספות יש לו חלק שאינו עולה על שליש, יוכל למכור בפטור ממס את דירת המגורים השלמה שבבעלותו, מאחר והיא תחשב, על פי החוק, כדירתו היחידה.

לכך נצרף את העובדה כי בו"ע (מחוזי ת"א) 59018-11-21 גבע נגד מנהל מיסוי מקרקעין תל אביב (פורסם בנבו) נקבע לאחרונה כי תקרת הפטור, במקרה של מכירת דירת מגורים יחידה על ידי מספר שותפים, הינה כ- 4.8 מיליון ש"ח לכל שותף, ולא לדירה כולה. מאז אותו פסק דין, ניתן להנות, במקרים רבים יותר מבעבר, גם מפטור ממס במכירת אותו שליש, בדירה הנוספת.
לפיכך, אם ניקח לדוגמא משקיע נדל"ן אשר רכש, יחד עם עוד 2 שותפים, שליש בדירת מגורים בתל אביב, במחיר של 7 מיליון ש"ח, ובנוסף, לאחר מכן, רכש לבדו דירה בהרצליה במחיר של 2 מיליון ש"ח, הרי שבמקרה שבו ימכור, לאחר מספר שנים, את מלוא חלקו בדירה בהרצליה, במחיר של עד כ- 4.5 מיליון ש"ח, הוא ייהנה מפטור מלא ממס שבח בגין רווח הוני שנצמח לו בסך 2.5 מיליון ש"ח, מאחר והוא ייחשב כמוכר "דירה יחידה" הזכאי על פי החוק, לפטור ממס שבח.

במקרה זה, מכירה מאוחרת של חלק הדירה בתל אביב, תחויב במס שבח, לאור הסייג המפורט בסעיף 49ב (2) לחוק שיידון להלן.

בכל הקשור לנקודת המבט של שלושה שותפים שמחזיקים כל אחד שליש דירה כדוגמת "הדירה בתל אביב", הרי אם המכירה שלהם הינה במחיר הנמוך מ – 14.4 מיליון ש"ח, הרי בהנחה שאין בבעלותם ביום המכירה דירה שלמה אחרת ובנוסף לא חל הסייג בסעיף 49ב(2) וכי לא מכרו בתקופת בעלותם בדירה בתל אביב חלק בדירה בבנין אחר, הם יהיו זכאים, לאור הוראות החוק ובשילוב הלכת גבע, לפטור ממס שבח בגין דירה יחידה.

בכל הקשור למס רכישה:
סעיף 9 לחוק מיסוי מקרקעין מאפשר קבלת הטבת מס בדמות שיעורי מס רכישה נמוכים יותר, לרוכש דירת מגורים (כהגדרתה בסעיף 9 לחוק) גם במקרה שבבעלותו חלק בדירה נוספת, שאינו עולה על שליש (או שאינו עולה על מחצית, במקרה של דירת ירושה).
לפיכך, בדוגמא שהבאנו לעיל, בעת רכישת שליש מהדירה בתל אביב, הרוכש ייהנה ממדרגות מס של 0%, 3.5%, 5%, 8% ו- 10%, במקום מדרגות מס רגילות של 8% ו- 10%.
בעת רכישת הדירה בהרצליה, שוב ייהנה הרוכש ממדרגות מס רכישה של דירה יחידה, מאחר ובעלותו בשליש הדירה בתל אביב, לא תפגע במעמדו כרוכש "דירה יחידה”.


לצד יתרונות מס מובהקים אילו, הן במס שבח והן במס רכישה, מן הראוי לשים לב לחסרונות ומלכודות מס שהשימוש בטקטיקת רכישת שליש דירה טומנת בחובה:

א. שימוש נרחב בטקטיקה, למשל רכישת 10 שלישי דירות שונות, בבניינים שונים, עלול להכניס את הרוכש למעמד של "סוחר בנדל"ן", אשר אומנם פטור ממס שבח מכוח סעיף 50 לחוק, אולם בעת מכר של נכס מקרקעין, הוא עלול להיות מחויב במס הכנסה מלא (עד 47% ובנוסף 3% מס ייסף) וכן להיות מחויב במע"מ בשיעור 17%.
לפיכך מומלץ כי כל מי שמרבה ברכישות ו/או מכירות של שליש דירה יתייעץ עם מומחה מס, בשאלה האם הוא חשוף לטענה שעסקנן בסוחר ולא במשקיע. ניתן להיעזר בעניין זה גם בטיוטת חוזר מס הכנסה משנת 2018 בעניין ריבוי דירות המשמשות להשכרה, וליישם את אמות המידה שנקבעו שם, בשינויים המחויבים. כמו כן ניתן להיעזר בזרקור מספר 25 מיולי 2023 של משרדנו בעניין ריבוי דירות.

ב. גם במקרים בהם אין ריבוי משמעותי של עסקאות, ואפילו ברכישה ומכירה של שליש אחד, קיימת חשיפה לטענת שלטונות המס כי מדובר בעסקת אקראי בעלת אופי מסחרי. לניתוח הוראות הפסיקה וההוראות המקצועיות בעניין זה, ראה ע"מ (תל אביב-יפו) 17521-02-19 ירון עיון נ' מס הכנסה – פקיד שומה תל אביב 3 כן ראה זרקור מספר 25 של משרדינו בעניין ריבוי דירות

ג. בהיבט המסחרי, כל משקיע חייב לקחת בחשבון שבנקים למשכנתאות יקשו יותר על נטילת הלוואה מובטחת במשכנתא, בעת רכישת דירה על ידי מספר שותפים, בייחוד כאשר השותפים האחרים אינם זקוקים ואינם מעוניינים בקבלת הלוואה. בנקים, משיקולים של יכולת מימוש נמוכה, אינם נוטים להעמיד הלוואה לרוכש חלק בדירה, אשר מציע לשעבד רק את מלוא חלקו בדירה. בנוסף, ברור כי השותפים שאינם נוטלים הלוואה, לא יסכימו בנקל לשעבד גם חלקם בדירה, להבטחת הלוואה של שותף אחר.

ד. עצם הרכישה של דירת מגורים על ידי 3 שותפים, שהבעלות של כל אחד מהם בשליש הדירה היא בעלות במושע (בעלות במכלול), יוצרת קושי משפטי בהתנהלות השוטפת (החלטות בדבר זהות השוכר, גובה דמי השכירות והחלטות משותפות בדבר שיפוצים והשבחות) וכן החלטות בעניין עיתוי המכירה וסכום המכירה, מאחר ויקשה לשותף בודד למכור רק את חלקו.

ה. זה המקום להדגיש כי ההטבות במס שבח ובמס רכישה שנדונו לעיל, לא יחולו ברכישת שליש דירה הנמצאת באותו בניין שבו כבר יש לרוכש דירה אחרת. ראה לעניין זה את ע"א 2100/07 רחל מנחם, את ע"א 9368/07 לודמילה מאיר וכן את הוראת ביצוע 5/2013 שם מפורטת עמדת שלטונות המס לפיה "אין לצרף חלקי זכויות במספר דירות שונות שאינן באותו בניין לעניין זה. לדוגמא, מי שמחזיק בנוסף לדירה הנמכרת 20% בדירה בירושלים ו- 25% בדירה בנתניה, תחול עליו החזקה שבסעיף, כך שהדירה הנמכרת תחשב לדירה יחידה”.

ו. חשוב לזכור כי קיימת חשיבות לסדר המכירות. הוראות סעיף 49ב (2) לחוק מונעות קבלת פטור ממס שבח במכירה הנוספת של חלק בדירה (להלן: "הספיח"). החוק קובע, לעניין זה, כי אם בעת מכירת הדירה הראשונה, בבעלותנו ספיחים (חלקי דירה) שלא מונעים מאתנו מעמד של בעל דירה יחידה, הרי במכירת אותם ספיחים, הם יחויבו במס שבח, ולא יראו בהם ככאלו הזכאים לפטור מכוח סעיף זה.

ראוי להדגיש כי ייתכן שאותו ספיח יהיה זכאי להנות מפטור אחר ממס שבח, כגון הפטור המוענק, בתנאים מסוימים, מכוח הוראת 49ב(5) לחוק, למוכר מלוא זכויותיו בדירת ירושה (לרבות מלוא זכויותיו בחלק מדירת ירושה) שהתקבלה מהורים או מבן זוג, שהייתה פטורה אצל המוריש (דהיינו, כגון שהייתה אצל המוריש דירה יחידה).

לפיכך קיימת חשיבות לסדר המכירות- אם תימכר קודם הדירה השלמה – יינתן הפטור ממס שבח לדירה השלמה. לספיח שימכר לאחריה לא ינתן פטור, למעט פטור אחר, כגון הפטור לדירת ירושה. אם ימכר קודם הספיח – הספיח לא ייהנה מפטור בגין דירה יחידה, מאחר וקיימת דירה שלמה נוספת, אולם אז הדירה השלמה תיוותר דירה יחיד וניתן יהיה למכור אותה בפטור.

ז. לסדר הרכישות קיימת חשיבות גם לעניין מס הרכישה. אם נרכוש קודם כל שליש דירה, ולאחר מכן דירה שלמה, נשלם מס רכישה מופחת בשתי הרכישות. אולם אם הרכישה הראשונה תהיה של הדירה השלמה, הרי שברכישת השליש לאחר מכן, נחויב במס רכישה מלא, כי בבעלותנו כבר דירת מגורים. ראה לעניין זה ו"ע (מחוזי תל אביב) 25775-01-20 טהרלב נגד מנהל מיסוי מקרקעין תל אביב (פורסם בנבו).


לסיכום
חוק מיסוי מקרקעין מאפשר, בתנאים מסוימים, להנות מפטור ממס שבח והקלות במס רכישה, למשקיעים נבונים וזהירים, המשלבים רכישה של שליש, או מספר מצומצם של "שלישים". זאת כאשר המהלכים העסקיים מתכננים היטב ומראש, תוך סיוע בליווי מקצועי, כך שיקבע באופן מושכל היקף וסדר הרכישות ונסיבות וסדר המכירות.
כמובן שקיימת חשיבות לא פחותה לבחירת זהות השותפים ובדיקה מראש של היכולת לקבל מימון בנקאי לרכישות, מאחר ורכישה יחד עם שותף שיתגלה כבעייתי, עלולה להביא אותנו ממצב של "מרוויח" למצב של "מפסיד".

מאמרים מומלצים

ניתן לשתף את המאמר לפלטפורמה שתבחרו
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Leave a Comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לוגו החברה שלנו

אנחנו כאן לכל שאלה

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

כל הזכויות שמורות למשרד אהוד פורת ושות׳. Ehud Porat & Co

2023