מאמרים

סכסוך שכנים

במקרה של סכסוך שכנים – מהיא סמכותו העניינית היחודית של המפקח על המקרקעין, מתי הסמכות העניינית היחודית היא לבית המשפט ומתי קיימת סמכות מקבילה

לוגו המשרד של אהוד פורת בצבע כחול

לא אחת מתעוררים בבית משותף סכסוכי שכנים, בין עקב אי תשלום דמי ועד הבית, בין בגין נזקים לרכוש המשותף ולעיתים מדובר בפלישת שכן לרכוש המשותף וכו', סכסוכים בעניינים שונים. בזרקור זה ננסה "לעשות סדר" בסוגית הסמכות העניינית, על מנת שכל צד שנקלע לצורך להסתייע בערכאות,
יידע לכלכל צעדיו בתבונה ולפנות לערכאה הנכונה, בהתאם לדין.

מאמר מס׳ 31
אוגוסט 2023

1. סעיף 72 (א) לחוק המקרקעין, תשכ"ט 1969- (להלן – "חוק המקרקעין") קובע את סמכותו העניינית והייחודית של המפקח על המקרקעין להכריע בסכסוך בין בעלי דירות בבית משותף בדבר זכויותיהם או חובותיהם לפי התקנון או לפי סעיף 58, לחוק המקרקעין (החובה להשתתף באחזקתו התקינה של הרכוש המשותף).

לשון הסעיף:
סמכות להכריע בסכסוכים
72 (א) סכסוך בין בעלי דירות בבית משותף בדבר זכויותיהם או חובותיהם לפי התקנון או לפי סעיפים 58, 59 או 59א עד 59ג ו-59ה עד 59י, לפי סעיף 1א לחוק המקרקעין (החלפת ספק גז המספק גז באמצעות מערכת גז מרכזית), התשנ"א-1991, לפי חוק המקרקעין (חיזוק בתים משותפים מפני רעידות אדמה), התשס"ח-2008 או לפי סעיפים 6נט עד 6סא, 21ב ו-27ג לחוק הבזק, התשמ"ב-1982, יכריע בו המפקח”.

2. סעיף 58 לחוק המקרקעין קובע, בין היתר, את החובה של בעל דירה להשתתף בהוצאות הדרושות להחזקתו התקינה ולניהולו של הרכוש המשותף ולהבטחת השירותים המחויבים על פי דין או המקובלים על פי הנוהג.

3. עולה מהאמור כי הוצאות בגין תיקון גג הבית המשותף והמתקנים המשותפים, חדר מדרגות, מקלט, קירות חיצוניים וחצר משותפת, הן בגדר "הוצאות הדרושות לניהולו התקין של הרכוש המשותף ע"פ דין או נוהג". לכן, הסמכות לדון בתביעה זו נתונה למפקח על המקרקעין והמדובר בסמכות ייחודית.

4. יפים לעניין זה הדברים שנפסקו בהחלטתה של המפקחת על רישום המקרקעין בת"א 637/20 אברהמי נ' טל [פורסם בנבו, 11.3.21]:
"למפקח על רישום מקרקעין סמכות ייחודית לדון בסכסוך שעניינו נשיאה בהוצאות הדרושות להחזקה תקינה ולניהול הרכוש המשותף בבית משותף, כקבוע בהוראת סעיף 72(א) לחוק המקרקעין. בכלל זאת, סמכות המפקח על רישום מקרקעין לדון במחלוקת כספית שעניינה החובה החלה על בעלים של דירה בבית משותף לשלם חלקו בהוצאות שנדרשו להוצאות החזקה תקינה של הרכוש המשותף בבית, לרבות הוצאות לתיקון ליקויי איטום בגג הבית המשותף המהווה רכוש משותף, כבענייננו."

5. אמנם, על דרך הכלל, תהא זו תביעה של נציגות הבית המשותף – "מורשה של כל בעלי הדירות בכל ענין הנוגע להחזקתו התקינה ולניהולו של הבית המשותף" (סעיף 69 לחוק המקרקעין) – נגד בעלים של דירה בבית משותף, אשר אינו משלם את חלקו בהוצאות הדרושות להחזקה תקינה ולניהול הרכוש המשותף. ברם, אף תביעה של בעל דירה בבית המשותף לשיפויו בגין הוצאות שהוציא לתיקון ליקוי ברכוש המשותף הבא בגדר החזקה תקינה של הרכוש המשותף, חוסה תחת הוראת סעיף זה ומסורה לסמכותו הייחודית של המפקח על רישום מקרקעין.

6. זכות התביעה של בעל דירה בבית משותף בדרישה לשיפוי בגין הוצאות שהוציא לתיקון ליקוי ברכוש המשותף הוכרה זה מכבר בהלכה הפסוקה (ראו גם: רע"א 4984/17 חיים נ' נציגות הבית המשותף קרית אתא, פורסם ב"נבו" (14.12.2017); ע"א (י-ם) 179/84 רוס נ' חפציבה חברה לבניין ועבודות פיתוח בע"מ, פורסם ב"נבו", פ"מ תשמ"ה(3) 418 (1985)). זאת, בנסיבות בהן נציגות בית משותף לא פעלה לתיקון ליקוי ברכוש המשותף חרף חובתה לעשות כן בהתאם להוראת סעיף 69 לחוק המקרקעין.

7. מקל וחומר, בנסיבות בהן אין נציגות לבית המשותף, ובכפוף להוכחת התקיימות תנאים שנקבעו בהלכה הפסוקה.

8. עיקרם של התנאים, כלשון בית המשפט העליון בעניין חיים, לאמור: "ליקוי שחובת הנציגות הייתה לתקנו; פניה לנציגות וסירובה לתקן; דחיפות הגוברת על אפשרות הפניה למפקח; פגיעה קשה ביכולתו לעשות שימוש בנכס; תיקון הליקוי בצורה נאותה; וכן כאמור יש משקל לעלות התיקון" (פסקה 7 לפסק הדין).

9. למותר לציין, כי בעניין חיים קבע בית המשפט העליון כי לא מצא טעם להתערב בהחלטות המפקח, בהכירו, במשתמע, בסמכות המפקח על רישום מקרקעין להכריע בסכסוך זה.

10. אשר לזהות הצדדים, קבע בית המשפט העליון: "אין חולק כי הצדדים לתביעה הם בעלים של דירות בבית המשותף, אשר המפקח על רישום מקרקעין מוסמך להכריע בעניינם בהתאם להוראת סעיף 73 לחוק המקרקעין"…”

11. האמור לעניין סמכותו הייחודית של המפקח על רישום המקרקעין אינו חל במקרה בו מדובר בתביעה לשיפוי בגין נזקים שנגרמו לדירתו של בעל דירה בבית משותף, שאז מדובר בתביעה נזיקית אשר המפקח על רישום המקרקעין נעדר סמכות עניינית לדון בה.

12. נפסק בעניין חיים: "בהתייחס לסעד הכספי לשיפוי המשיב בגין הוצאות לתיקון נזקי רטיבות בדירתו, הדין עם המבקשים. עניינו שיפוי בגין הוצאות לתיקון נזקים בדירה בבית המשותף, להבדיל מתיקון ליקויים ברכוש המשותף. בהעדר הוראה מפורשת בעניין זה בחוק המקרקעין ומשעילת תביעה זו היא בפקודת הנזיקין, נקבע בהלכה הפסוקה כי אין למפקח על רישום מקרקעין הסמכות לדון ולהכריע בו (ראו גם: ד"נ 20/73 שמע נ' סדובסקי, פ"ד כ"ח(1) 730, 733 (1974); ע"א (מחוזי ת"א) 2295/01 מנחמי בוני מגדלי דוד רמת גן בע"מ נ' נציגות הבית המשותף ברחוב ז'בוטינסקי, פסקה 4 לפסק הדין, פורסם ב"נבו" (30.6.2002); רע"א (מחוזי י-ם) 38744-06-16 הושיאר נ' רחמים, פסקה 14 לפסק הדין, פורסם ב"נבו" (9.3.2017); עש"א (מחוזי ת"א) 34810-10-18 רבין נ' נציגות הבית המשותף ברחוב רמז 35 תל אביב, פסקה 13 לפסק הדין, פורסם "בנבו" (15.4.2019); החלטתי בתביעה שמספרה 6/476/2018 לבקוב נ' ארואטי, פורסם ב"נבו" (2.5.2019); החלטתי בתביעה שמספרה 6/554/2019 מאירסון נ' חולי, פורסם ב”נבו”

13. לסיכום סוגיה זו:

א. למפקח על המקרקעין סמכות ייחודית לדון בסכסוכים בין בעלי דירות בבית המשותף (לרבות עם הנציגות) בקשר לתחזוקת הרכוש המשותף או פגיעה ברכוש המשותף.
ב. השתתפות בהוצאות החזקת הרכוש המשותף.
ג. דמי שימוש ראויים.
ד. סכסוכים בין בעלי הדירות לבין המתחזק.
ה. פגיעה בזכות הקניין.
ו. בסכסוכים תקנוניים, בקשר להוראות התקנון בענייני זכויות בנייה, בניית דירות נוספות, הוספת יחידות דיור וחלוקת יחידת דיור, השבחת הרכוש המשותף, הוספת מעלית ותחזוקתה וכו’.
ז. בהכרזה או בסכסוכים בעניין בית משותף מורכב, הבנוי מכמה אגפים.
ח. בסכסוכים בעניין התקנת דוד שמש.
ט. סכסוכים בעניין התנתקות ממערכת חימום מרכזית.
י. סכסוכים בעניין ביצוע התאמות לאדם עם מוגבלויות.
י״א. בסכסוכים בעניין מתקני גז והחלפת ספק גז מרכזי.
י״ב. בסכסוכים בעניין הפעלה או התנתקות ממערכת ההסקה.
י״ג. בענייני התקנת מעלית וכן בענייני הפעלת מעלית כמעלית שבת.
י״ד. בענייני תאורה ברכוש המשותף בשבת ובמועד.
ט״ו. בענייני התקנת משאבת מיים משותפת למנוע חילול שבת ומועד.
ט״ז. סכסוכים בעניין התקנת מתקן פוטוולטאי (פנלים סולרים) או מתקן אגירה, המשמש את כלל בעלי הדירות, או מתקן כאמור המשמש בעל דירה אחת בלבד.

י״ז. בסכסוכים עקב סרוב דייר לחתום על הסכם עם ייזם בפרוייקט מסוג תמ"א 38.
י״ח. בסכסוכים עקב סרוב דייר לחתום על הסכם עם יזם בפרויקט מסוג פינוי בינוי.

14. למפקח על המקרקעין אין סמכות עניינית, וזו מסורה לבית המשפט, בהתאם לסכום התביעה- עד 2.5 מיליון ש"ח לשלום ומעבר לסכום זה – למחוזי, בקשר לתביעות נזיקיות בקשר לנזק שבעלים של דירה גורם לדירתו הפרטית של בעלים אחר.

15. למפקח על המקרקעין אין סמכות לדון בהודעות צד ג' כלפי מי שאיננו בעל דירה.

16. למפקח על המקרקעין אין סמכות לדון במחלוקות חוזיות מול חברת הניהול.

17. למפקח על המקרקעין אין סמכות לדון בתביעות בעילת מטרד היחיד.

18. למפקח על המקרקעין אין סמכות לדון בתביעות בעילה של הפרת חובה חקוקה. ע"א 664/71

19. בכל הקשור לפלישה לרכוש המשותף – בעניין זה קיימת סמכות מקבילה לבית משפט השלום (בהיות הנושא שימוש וחזקה במקרקעין) ולמפקח על המקרקעין (בהיות העניין סכסוך תקנוני).

20. תשומת לב בעלי דירות כי במקרים רבים, כגון פלישה טרייה למקרקעין או מטרדי רעש (שכן שהחליט ללמוד לנגן על תופים במרפסת) ניתן לפנות לעזרה מהמשטרה.

21. במקרים אחרים, של בנייה ללא הייתר, פיצול דירות והשתלטות על רכוש משותף – ניתן לפנות למחלקת הפיקוח של העירייה, שלעיתים מהירה יותר ויעילה יותר ממערכת בתי המשפט ומנגנון המפקח על הבתים המשותפים.

מאמרים מומלצים

ניתן לשתף את המאמר לפלטפורמה שתבחרו
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Leave a Comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לוגו החברה שלנו

אנחנו כאן לכל שאלה

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

כל הזכויות שמורות למשרד אהוד פורת ושות׳. Ehud Porat & Co

2023