מאמרים

זרקור בעניין העוולות המזכות בפיצוי בגין נזק לא ממוני בפקודת הנזיקין

זרקור בעניין העוולות המזכות בפיצוי בגין נזק לא ממוני בפקודת הנזיקין

לוגו המשרד של אהוד פורת בצבע כחול

סוגייה זו של פיצויי בגין נזק לא ממוני (כגון עוגמת נפש) מעוררת קשיים רבים. לאחרונה, בפסק דין של בית משפט השלום הצליח משרדנו להביא לדחיית מרבית סכום התביעה כנגד לקוחות המשרד, באופן שמלוא הנזק הממוני הנטען נדחה [תשעים וחמש אחוז [95%] מסכום התביעה] אולם הנזק שאיננו ממוני בדמות עוגמת נפש התקבל.

מאמר מס׳ 34
ספטמבר 2023

לאחר עיון בפסק הדין, התחוור כי בית משפט השלום לא הניח בסיס משפטי ונורמטיבי מספק המאפשר לבחון את השיקולים שעמדו בבסיס ההכרעה למתן פיצוי בגין נזק לא ממוני.
בחינה כזו, אילו היתה נערכת, היתה מעלה כי עילות התביעה שפורטו בכתב התביעה כלל אינן מאפשרות קבלת פיצוי בגין נזק לא ממוני.

"נזק" מוגדר בסעיף ההגדרות לפקודת הנזיקין כך: "אבדן חיים, אבדן נכס, נוחות, רווחה גופנית או שם-טוב, או חיסור מהם, וכל אבדן או חיסור כיוצאים באלה."
"נזק ממון" מוגדר בסעיף ההגדרות לפקודת הנזיקין כך: "הפסד או הוצאה ממשיים הניתנים לשומה בכסף ואפשר למסור עליהם פרטים ."
נזק ממון יכול להיות נזק רכושי או נזק לא רכושי. בדרך כלל מתייחסים לנזק שאיננו ממוני כנזק שאיננו רכושי, אך הדבר לא מחוייב המציאות.
נזק שאיננו נזק ממון איננו מוגדר בחקיקה. פיצוי בגין ראש נזק זה הוגדר בפסיקה באופן שיורי כפיצוי שאיננו מוכוון מטרה [פיצוי מוכוון מטרה הינו פיצוי שנועד להבטיח לניזוק פיצוי ייעודי להשבת המצב לקדמותו, בהינתן צורך ואמצעי לקיים את הצורך] אלא כפיצוי שנועד לאפשר לניזוק מספר מסלולים להיפרע מהמזיק וזאת בטענה כגון כאב וסבל, יגון וצער, תסכול, אכזבה, גריעה מן האפשרות לממש את העצמיות (פגיעה באוטונומיה), הפסד הנאה מהחיים, עוגמת נפש וכו' [ע"א 11152/04 פלוני נ' מגדל חברה לביטוח בע"מ].

פרשת תביעה אזרחית כוללת שלושה רכיבים בסיסיים: עילת תביעה, נזק וסעד.
השאלה היא, מהן העילות הנזיקיות מכוחן ניתן לקבל פיצוי בגין נזק בלתי ממוני.
האם פיצוי בגין נזק בלתי ממוני אפשרי מכוח כל עילה נזיקית או שקיימות עילות נזיקיות ספציפיות שרק הן מקימות זכאות לפיצוי בגין נזק בלתי ממוני.

בעולם דיני החוזים לדוגמא, הנושא הוגדר בחקיקה. סעיף 13 לחוק החוזים (תרופות בשל החוזה), תשל"א-1970 קובע כך:
"גרמה הפרת החוזה נזק שאינו נזק ממון, רשאי בית המשפט לפסוק פיצויים בעד נזק זה בשיעור שייראה לו בנסיבות הענין."
קרי, המחוקק רואה בעוולת הפרת חוזה כמקימה זכאות לפיצוי בגין נזק שאינו נזק ממון, כגון עוגמת נפש.

עקרון דומה מוסדר גם בחוק האחריות למוצרים פגומים המגדיר נזק גוף כנזק נפשי, וכן בחוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, חוק תובענות ייצוגיות וכו'.

מנגד, פקודת הנזיקין קובעת לעניין עוולות מסוימות כי הן אינן מזכות כלל בפיצוי בגין נזק שאיננו ממוני, כגון עוולת הסגת גבול במקרקעין [סעיף 29 לפקודת הנזיקין], עוולת הסגת גבול במיטלטלין [סעיף 31 לפקודת הנזיקין] עוולת מטרד לציבור [סעיף 43 לפקודת הנזיקין] עוולת תרמית [סעיף 56 לפקודת הנזיקין], עוולת שקר מפגיע [סעיף 58 לפקודת הנזיקין], עוולת גרם הפרת חוזה שלא כדין [סעיף 62 לפקודת הנזיקין]. בעוולות אלה כולן, נקבע שלא ניתן כלל להיפרע בפיצויים בעד עוולה זו, אלא אם הניזוק סבל ממנה נזק ממון.
קרי, מצב בו הנזק היחיד כתוצאה מהתקיימות העוולה איננו ממוני, לא קמה לתובע, בעוולות הנ"ל זכאות לפיצוי.

נשאלת השאלה, מה ביחס לעוולות נוספות, כגון תקיפה [סעיף 23 לפקודת הנזיקין] או כליאת שווא [סעיף 26 לפקודת הנזיקין] או עוולת מטרד ליחיד [סעיף 42 לפקודת הנזיקין] או עוולת עיכוב נכס שלא כדין [סעיף 49 לפקודת הנזיקין] או עוולת הנגישה [סעיף 60 לפקודת הנזיקין] או עוולת הפרת חובה חקוקה [סעיף 63 לפקודת הנזיקין] או סעיף גרם נזק באשם [סעיף 64 לפקודת הנזיקין].

הפסיקה ערכה הבחנה בין עוולות פרטיקולריות [עוולות ספציפיות וסגורות הדורשות התקיימותם של יסודות עובדתיים מפורשים שבהעדרם אין תחולה לעוולה] ועוולות מסגרת [עוולות פתוחות המבוססות על יסודות משפטיים המבטאים מדיניות משפטית בנוגע לקשת שלמה ומשתנה של נסיבות ומצבים – שתי עוולות מסגרת עיקריות מוכרות בפקודת הנזיקין – רשלנות והפרת חובה חקוקה]. עוולות מסרת מתאימות מעצם טיבן וטבען לשמש בסיס נורמטיבי לפיצוי בגין נזר שאיננו ממוני.

עם זאת מסקנה זו איננה מונעת את האפשרות לקבל פיצוי בגין נזק לא ממוני גם מכוח עוולות פרטיקולריות שאינן קובעות להיפך.

המסקנה נובעת, בין היתר, מחלוקת העוולות לפי מהות הנזק הדרוש לצורך התקיימות נסיבות העוולה [ראה דיני הנזיקין – תורת הנזיקין הכללית, ג' טדסקי, עמ' 173]:
קיימות עוולות שלצורך התקיימותן כלל לא נדרש נזק, כגון: תקיפה, כליאה, גניבת עין, עיכוב נכס שלא כדין, גזל, הסגת גבול, לשון הרע ושקר מפגיע. עוולות אלה מאפשרות, אלא אם נקבע אחרת, להוות בסיס לפיצוי בגין נזק לא ממוני.

מצד שני, ישנן עוולות הדורשות נזק כלשהו לצורך התקיימותן: רשלנות, לדוגמא, המתאימה גם היא להוות בסיס לפיצוי בגין נזק לא ממוני.

ישנן עוולות הדורשות נזק ממון לצורך התקיימותן: תרמית ומטרד לציבור לדוגמא ועל כן אינן מתאימות להוות בסיס לפיצוי בגין נזק לא ממוני.

ישנן עוולות הדורשות נזק מיוחד לצורך התקיימותן: נגישה, הפרת חובה חקוקה, מטרד ליחיד והפרעה לאור השמש ועל כן אינן מתאימות להוות בסיס לפיצוי בגין נזק לא ממוני.
לשון אחר, עוולת הרשלנות הינה עוולה שמבחינת מאפייניה מתאימה להוות בסיס לפיצוי נזיקי שאיננו ממוני. גם עוולות פרטיקולריות אחרות [אלא אם נקבעה במסגרתן אחרת] מתאימות למהוות בסיס לפיצוי נזיקי שאיננו ממוני. ההבדל בין העוולות הוא במידה מסוימת דיוני. לצורך החלת עוולת הרשלנות יש להוכיח נזק כחלק מיסודות העוולה. לצורך החלת עוולות פרטיקולריות אחרות [כגון כליאת שווא או עיכוב נכס שלא כדין] אין צורך בהוכחת נזק כחלק מיסודות העוולה, אולם מרגע שהוכח נזק בלתי ממוני, אין מניעה לפצות מכוח עוולת הרשלנות או עוולה פרטיקולרית.

תמ"ש (משפחה ירושלים) 10382/06 נ' ג' נ' מ' ג' (נבו 28.10.2010)‏‏
"אם הוכח נזק נפשי- ניתן לפצות מכח דיני הנזיקין כמו גם כליאת שווא.”

ע"א 243/83 עיריית ירושלים נ' אלי גורדון, לט(1) 113 (1985)‏‏
"האם מוכרת, במסגרת עוולת הרשלנות, חובת זהירות מושגית לעניין נזק לא-רכושי גרידא ? לדעתי, התשובה על שאלה זו היא בחיוב.”

ע"א 243/83 עיריית ירושלים נ' אלי גורדון, לט(1) 113 (1985)‏‏
"סיכומו של דבר: נזק לא-רכושי גרידא אף הוא נזק לעניין עוולת הרשלנות, והוא בר-פיצוי, אם על אדם סביר מוטלת החובה (המושגית והקונקרטית) לצפות את התרחשותו בשל התרשלות. חובה כזו מוטלת על רשות התובעת בפלילים כלפי מי שהוטרד כתוצאה מהליך פלילי, המוגש נגדו בטעות ומתוך התרשלות."

מאמרים מומלצים

ניתן לשתף את המאמר לפלטפורמה שתבחרו
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Leave a Comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לוגו החברה שלנו

אנחנו כאן לכל שאלה

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

כל הזכויות שמורות למשרד אהוד פורת ושות׳. Ehud Porat & Co

2023