מאמרים

תמונת מאמר

זרקור בעניין זכות הקדימה ויישומה בדיני מקרקעין ודינים נוספים

לוגו המשרד של אהוד פורת בצבע כחול

זכות הקדימה הינה אחת מהזכויות המרתקות ביותר בדין הישראלי, מוכרת בעיקר כאחת מחמשת הזכויות במקרקעין המנויות בחוק המקרקעין, אולם בפועל בעלת השלכה רחבה הרבה יותר. זכות קדימה הינה זכות רדומה בעלת אופי דחוי הנכנסת לתוקף רק לאחר שהאדם הכפוף לה [האדם שהעניק את זכות הקדימה לאדם אחר, שהוא הנהנה ממנה בנכס כלשהו] מבקש לבצע עסקה בנכס – או אז מגבילה זכות הקדימה את זכותו של הכפוף לה לבצע עסקה בנכס, אלא אם פנה תחילה לבעל זכות הקדימה והציע לו לבצע את אותה העסקה בנכס בתנאי שוק. מן הטעם הזה, משקיפים לעיתים על זכות הקדימה כזכות שאיננה פוזיטיבית אלא כ'שער' לזכות פוזיטיבית. יש גם המשקיפים על זכות קדימה גם כ'זכות סירוב ראשונה'.

מאמר מס׳ 14
מאי 2023
זכות הקדימה הינה זכות הלקוחה מדיני היושר. זו דרך להכריע בתחרות בין זכויות מִתְחַרות. למעשה היקפה של זכות הקדימה שהיתה נהוגה בארץ בטרם חקיקת חוק המקרקעין או חוק החברות היתה רחבה הרבה יותר. כך למשל ולמען לסבר את האוזן זכות המִצְרַנוּת – על פי דין התלמוד, כאשר מקרקעין מועמדים למכירה, יש לשכן הגובל באותה חלקת קרקע זכות קדימה ברכישתה ("דינא דבר מצרא"). מצרנות מלשון מצרא -שכנות.
זכות המצרנות קיבלה ביטוי בחקיקה המוקדמת הן בדיני חברות והן בדיני מקרקעין:

חברות – בטרם חקיקת חוק החברות, חייבה פקודת החברות [1929] את החברות הפרטיות לכלול הוראה בתקנון המגבילה את עבירות המניות בכדי ליתן זכות קדימה ברכישתן לבעלי מניות קיימים [שהפקודה ראתה בהם מעין שכנים]. שריד לזכות זו מצוי גם בחוק החברות במתכונתו הנוכחית המקנה לבעלי מניות בחברות פרטיות שהונן המונפק כולל סוג אחד בלבד של מניות זכות להשתתף בהקצאות עתידיות בחברה על מנת לשמור על היקף האחזקות שלהם בחברה. בסעיף 290 (א) לחוק החברות קיימת גם הוראה המתירה לחברה פרטית לקבוע בתקנון הוראה המגבילה את עבירות המניות (סעיף 300 לחוק החברות).

מקרקעין – המג'לה [הקוד האזרחי של האימפריה העות'מאנית] הכיר בזכותו של שכן במקרקעין לרכוש, בדין קדימה, את הקרקע של שכנו וגם הכיר בזכותו של שותף במקרקעין לרכוש, בדין קדימה, את חלקו שותף אחר. שריד לזכות זו מצוי גם בחוק המקרקעין במתכונתו הנוכחית, המעניק זכות קדימה באופן מצומצם במקרים מוגדרים:

o זכות קדימה רצונית שניתנת מכוח הסכם בין שני צדדים ונרשמת במרשמי המקרקעין [ס' 99 לחוק המקרקעין].
o זכות קדימה הניתנת ליורשי משק חקלאי שירשו במשותף משק חקלאי [ס' 100 לחוק המקרקעין]. קרי, יורש של משק חקלאי שירש את המשק במשותף עם יורשים אחרים לא יהיה רשאי להעביר את חלקו בטרם הציע אותו ליורש אחר בעל זכות קדימה.
o זכות קדימה שניתנת לבני זוג ביחס לבית מגורים בו התגוררו, בית עסק המנוהל על ידם ומשק חקלאי [ס' 101 לחוק המקרקעין]. קרי, בטרם תוצא דירה משותפת לחלוקה ליורשיו של בן זוג שהלך לעולמו, יש לפנות תחילה לבן הזוג שנותר בחיים ומתגורר בדירה המשותפת ולהציע לו לרכוש את חלקו של בן הזוג.

ואולם כפי שמרמז הפתיח, זכות הקדימה איננה זכות ייחודית לחוק המקרקעין או חוק החברות וניתן לאתר אותה [באופן גלוי או סמוי] בחוקים רבים אחרים, כאשר המטרה והעקרון העומד בבסיס זכות זו – הכרעה בין בעלי זכויות מתחרות עומדת בעינה. נביא מספר דוגמאות:
• זכות קדימה מכוח פקודת המיסים גבייה – פקודה מנדטורית משנות העשרים, במהותה ובתכליתה – רואה בגביית מיסים כגביית חובות פסוקים. סעיף 11א(1) לפקודה מקנה לַכַָּלֻוּל בו [מס על המקרקעין] שעבוד ראשון סטטוטורי, המקנה עדיפות מובהקת על פני נושים אחרים, לרבות בעלי שעבוד ראשון רשום וקודם בזמן. שעבוד ראשון על המקרקעין הנועד להבטיח חוב מס שבא בגדרו של סעיף 11א(1) לפקודת המיסים (גבייה) מצוי בקודקוד הפירמידה והינו שעבוד קודם אפילו למשכנתא (בג״צ 42/64, בנק הפועלים נ׳ יו״ר משרד הוצל״פ בעכו ונהריה) ואף איננו טעון רישום במרשם המקרקעין (ע"א 437/66 מנהל מס רכוש נ' כונס הנכסים של יונייטד סטייטס ניר איסט לבורטוריס ואח’).

מנגד, תשלומי חובה אחרים מכוח סעיף 11א(2) לפקודה ניתנים לגבייה לפי הפקודה אך ורק בהתמלא התנאי של הכרזה מטעמו של שר האוצר (רע"א 2911/95) ובתנאי שנרשם מכוחם שעבוד קודם בזמן. לדוגמא, ביום 16.3.2000 פרסם שר האוצר אכרזה – אכרזת המסים (גביה) (ארנונה כללית ותשלומי חובה לרשויות המקומיות (הוראת שעה),
תש"ס-2000, בה נקבע, כי חובות ארנונה לרשות מקומית יהיו בבחינת "מס" על פי פקודת הגבייה ובכך הוחל סעיף 11א(2) לפקודת הגבייה גם על חיובי ארנונה. בהמשך הוארכה האכרזה, מפעם לפעם ולמעשה תקפה עד היום.

• דין קדימה בחוק חדלות פירעון הקובע את סדרי הנשייה ואופן חלוקת הכספים הנצברים בקופת הכינוס לנושים השונים (סעיפים 230-242 לחוק חדלות פירעון).
• חוק ההוצאה לפועל הקובע זכות קדימה בין נושים בעלי מדרג זהה (סעיף 76 לחוק ההוצאה לפועל) ושונה. כך למשל בהתאם לסעיף 81 לחוק ההוצאה לפועל, משכנתא תמומש כפסק דין של בית משפט.
• משכון – משכון נהנה מזכות קדימה בתנאי שנרשם ברשם המשכונות או שהופקד [המשכון] בידי נושה. זכות בעל משכון קודמת לזכותו של מעקל בתנאי שהמשכון נרשם בטרם הוטל העיקול (רע"א 4522/97 כהן נ’ זר).
• זכות פידיון משכון – זכות המסורה לחייב ולכל צד ג' שזכותו עלולה להיפגע ממתן המשכון או מימושו. זוהי זכות קדימה אישית שאיננה ניתנת להעברה שעה שהיא זכות קדימה החורגת מסדר הזכייה הרגיל בנכס(רצ"פ 1382-09 מקייטן נ' בנק לאומי לישראל בע"מ).
• זכות עיכבון. בעל זכות עיכבון גובר על בעל זכות משכון בנכס המעוכב וייפרע לפניו מהנכס המעוכב (806/85 רשות שדות התעופה נ' גרוס).
• זכות קדימה על הפידיון מן המכירה – כאשר מבוצעת מכירה על ידי רשות או מכירה של נכס על ידי מי שעיסוקו מכירת נכסים מסוגו של הממכר, והממכר נמסר לזוכה כשהוא נקי מכל שעבוד, עיקול וזכות אחרת התחרות בין הזכויות, בין היתר דין קדימה, ממשיכה לחול על הפידיון שהתקבל כתוצאה ממכירת הנכס(סעיף 34ב לחוק המכר).
• זכות קדימה של בעל שעבוד צף על פני בעל שעבוד ספציפי מאוחר מצב בו בשטר השעבוד הצף נקבע איסור על משכון בשעבוד ספציפי מאוחר לשעבוד הצף, ללא הסכמת בעל השעבוד הצף כמו גם איסור מכירת נכסים למעט מכירת מלאי עסקי במהלך העסקים הרגיל(סעיף 169(ב) לפקודת החברות).

• זכות התחלוף מייצרת לעיתים זכות קדימה – תחלוף (סברוגציה) הינה דוקטרינה מכוחה מתייחסים אל חיוב שפקע עקב מילויו על ידי אדם שלישי, כאילו הוא ממשיך להתקיים לטובת אותו אדם שלישי שפרע חוב במקום החייב וזאת בכל הנוגע לסעדים ולשעבודים שעמדו לנושה כלפי החייב. למשל, כאשר לנושה יש זכות קדימה להיפרע מחייב, אולם בפועל מי שפרע את החוב הוא ערב של החייב ולא החייב עצמו, נוצרת לערב עילת תביעה כנגד החייב הכוללת את אותה זכות קדימה שהיתה בידי הנושה (סעיף 9 וסעיף 12 לחוק הערבות; סעיף 58 לחוק החוזים (חלק כללי).

• זכות קדימה של הוצאות משפט שנפסקו בתביעת מזונות [נחשבות לחלק בלתי נפרד מהחיוב במזונות] על פני חובות אחרים המפורטים בסעיף 76(א3) לחוק ההוצאה לפועל.

• זכות קדימה הניתנת ליורשים על פני צדדי ג' לרכישת נכס שאינו ניתן לחלוקה או שניתן לחלוקה אך עתיד לאבד שיעור ניכר מערכו כתוצאה מהחלוקה (סעיף 113 לחוק הירושה).

• זכות קדימה הניתנת לבן זוג, צאצאים והורי מוריש שערב מותו היה בעלים בדירה וגר בה, להוסיף ולגור בה כשוכרים של יורשי הדירה (סעיף 115 לחוק הירושה).

• זכות קדימה שניתן להעניק ליורש במסגרת צוואה לאור הניסוח הרחב של סעיף 45 לחוק הירושה.

• זכות קדימה לרשות מקרקעי ישראל לרכוש את הזכויות שהחוכר רוצה להעביר כולן או חלקן, המיושמת בחלק מחוזי החכירה של רשות מקרקעי ישראל.

• זכות קדימה של חוכר במקרקעין שנמצאים בבעלות של הקרן הקיימת לישראל, בחוזים ישנים, לחדש זכות חכירה באותם תנאים ולתקופה של 49 שנה.

• זכות קדימה בהקצאת מגרשים לחברים באגודה בה מבוצעת הרחבה, מצב בו הקרקע בה מבוצעת ההרחבה נגרעה ממשבצת האגודה, וגם קודם לכן, תרמה המשבצת להכנסות האגודה. במקרה כזה קיימת זכות קדימה לחברי האגודה ולא מדובר באפליה (ה.פ. 246/96 יחזקאל שטרנליכט ואח' נ' בית יהושע מושב עובדים של העובד הציוני להתיישבות שיתופית).

• זכות קדימה של בעל מקרקעין להשיב לרשותו קרקע שהופקעה מצב בו ייעוד הקרקע משתנה לייעוד אחר שלשמו אין להפקיע קרקע (סעיף 196 לחוק התכנון והבניה. בספרות מאפייים זכות זו לעיתים כזכות סירוב ולא כזכות קדימה).

• זכות קדימה לדיור חלוף למי שמחזיק בית עסק במקרקעין מופקעים באזור השיקום בו נמצאים המקרקעין (סעיף 39(ד) לחוק חוק בינוי ופינוי של אזורי שיקום, תשכ"ה-1965).

• זכות קדימה הניתנת לדייר מוגן שגר בדירה מוגנת עם דייר נוסף, או שגר בדירה סמוכה לדירה מוגנת אחרת מצב בו בדירה המוגנת יש מטבח או חדרי שרות משותפים לכמה דיירים או שמדובר בשתי דירות מוגנות סמוכות. זכות הקדימה ניתנת לדייר המוגן על פני בעל הבית ועל פני דייר מוגן חדש המבקש לקבל את ההחזקה במושכר המתפנה (סעיף 97 לחוק הגנת הדייר).

• זכות קדימה לאפוטרופוסות הנתונה לאם נושאת (חוק הסכמים לנשיאת עוברים – אישור הסכם ומעמד היילוד, תשנ"ו-1996) [אשה הנושאת הריון עבור הורים מיועדים] מצב בו בית המשפט סרב לתת צו הורות להורים המיועדים לאור עניינים הקשורים בטובת הילד.

• בעלי מניות יכולים לקבוע בתקנון החברה כי מניות מסוג מסוים יקנו לבעליהן זכות קדימה לקבלת עודפים בזמן פירוק ביחס ליתר המניות. כך למשל, לבעל מניות בכורה זכות קדימה בקבלת דיבידנד.

• זכות קדימה של חייל משוחרר למשך שנה מתום השחרור הסדיר לחזור ולעבוד במפעל בו עבד ארבעה שבועות רצופים לפני תחילת השירות(סעיף 19(ב) לחוק חיילים משוחררים (החזרה לעבודה), תש"ט-1949).

• זכות קדימה ברישום מדגם או פטנט בישראל למי שרשם אותם במדינה אחרת החברה באמנת פריס או חברה בארגון הסחר העולמי וזאת ביחס לכל בקשה אחרת שהוגשה לאחר תאריך הגשת הבקשה בחו”ל(סעיף 52 לפקודת הפטנטים והמדגמים).

• זכות קדימה למומלצי אגף השיקום במשרד הביטחון להקצאת קרקע לתחנות תדלוק למטרת שיקום תעסוקתי.

מאמרים מומלצים

ניתן לשתף את המאמר לפלטפורמה שתבחרו
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Leave a Comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לוגו החברה שלנו

אנחנו כאן לכל שאלה

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

כל הזכויות שמורות למשרד אהוד פורת ושות׳. Ehud Porat & Co

2023