מאמרים

בעלות בזכויות בניה בבית משותף לעומת העדר הצמדת הגג שעליו ניתן לממש זכויות בניה אלו

זרקור בעניין בעלות בזכויות בניה בבית משותף לעומת העדר הצמדת הגג שעליו ניתן לממש זכויות בניה אלו

לוגו המשרד של אהוד פורת בצבע כחול

מעת לעת אנו נתקלים במצבים בהם אחד מבעלי הדירות בבית משותף, הינו הבעלים של זכויות הבניה שטרם נוצלו, והוא כמובן מעוניין לממש את בעלותו באותן זכויות הבניה (ששווין בתל אביב מגיע לפחות לסך של 25,000 ₪ למ"ר) ע"י מכירתם ליזם שיבצע פרויקט בנייה על הגג, או בניה עצמית על גג הבניין, והותרת הדירות החדשות, בבעלותו.

לאחרונה ניתן פסק דין של ביהמ״ש המחוזי, במסגרת ת"א 34419-11-19 מרין נ' גיאת ואח' (24.05.2023) שדן בשאלה האם התחייבות קבלן להצמדת זכויות הבנייה על חלק מגג הבניין, לדירה מסוימת בבית משותף, מקנות לבעלת הדירה גם את הבעלות באותו חלק מהגג. המחלוקת היתה בין התובעת, בעלת דירה בבית משותף, לבין הנתבעים- הקבלן ויתר בעלי הדירות בבניין, בנוגע לשאלת בעלות התובעת על חלק משטח גג הבניין, הדרוש לשם מימוש זכויות הבניה שבבעלות התובעת.

התובעת חתמה על הסכם, שבמסגרתו רכשה מהקבלן דירה בקומה האחרונה בבניין מגורים בתל אביב. לאחר מסירת הדירה לתובעת ולאור סכסוך משפטי שבו טענה התובעת לליקויי בנייה משמעותיים, התובעת והקבלן חתמו, במסגרת יישוב אותו סכסוך, על נספח להסכם (להלן: "הנספח"), שבמסגרתו התחייב הקבלן, שבבעלותו נותרו כל זכויות הבנייה בבניין, כלפי התובעת, והוסכם שלדירת התובעת יוצמדו זכויות הבנייה העתידיות על שטח גג הבניין שמעל הדירה (להלן: "שטח המחלוקת"), והיא גם תוכל לבצע בנייה, מבלי להידרש להסכמת שאר בעלי הדירות.

יובהר כי אמנם הגג מצוי מעל דירת התובעת, אך לתובעת אין כל גישה לשטח המחלוקת מתוך דירתה, ולמעשה מדובר בגג הבניין. לאחר שחלק מהדיירים פנו למפקחת על המקרקעין בדרישה לסילוק ידה של התובעת מגג הבניין, לאחר שזו בנתה משטח דק מעץ על שטח המחלוקת, התובעת הגישה לבית המשפט המחוזי תביעה למתן פסק דין הצהרתי, שיצהיר שהיא בעלת הזכויות בשטח המחלוקת והיא רשאית לעשות בו שימוש בלעדי וייחודי, על מנת לממש את זכויות הבניה שבבעלותה. בנוסף, התובעת ביקשה מבית המשפט ליתן צו עשה שיורה לרשם המקרקעין לרשום את שטח המחלוקת, כשטח המהווה הצמדה לדירתה, במסמכי הבית המשותף ובלשכת רישום המקרקעין.

באותו מקרה, הנספח קובע ש"מוסכם בין הצדדים כי לדירה יוצמדו כל זכויות הבנייה העתידיות לצורך בנייה על גג הבניין שמעל הדירה […] וזאת ללא צורך בהסכמת יתר בעלי הדירות". מכאן, כך טענה התובעת, יש להסיק כי השטח במחלוקת הוצמד למעשה לדירתה ושהיא רשאית לעשות בו כרצונה. כמו כן, התובעת טענה כי בכל הסכמי המכר של הנתבעים עם הקבלן, הופיע סעיף הקובע כי הקבלן רשאי להצמיד כל שטח ליחידה מסוימת בבניין לפי שיקול דעתו הבלעדי. לפיכך, הקבלן לא נדרש לקבלת הסכמת הנתבעים לצורך הצמדת שטח המחלוקת לדירת הנתבעת.

בנוסף, במפרט המכר שצורף להסכם צוין שרק החלק שתפוס על ידי מתקנים על הגג מהווה "רכוש משותף" שאין להוציאו מהרכוש המשותף. התובעת טענה שמאחר שהדוודים פונו משטח המחלוקת, הוא הפך להיות שטח "ללא מתקנים", ולכן אינו שטח משותף כהגדרתו במפרט. מנגד, הנתבעים, ייתר בעלי הדירות, טענו שיש הבדל מהותי בין "הצמדת זכויות הבנייה העתידיות", כפי שנכתב בנספח, לבין הצמדת הגג עצמו לדירה, כפי שטוענת התובעת. לטענתם הקבלן אינו רשאי להוציא את השטח שבמחלוקת, שהינו חלק מהרכוש המשותף, ולהצמידו לדירה, לאחר שנמכרו כל דירות הבניין.

כמו כן, כתוב במפרט שלא ניתן להוציא מהרכוש המשותף את חלק הגג התפוס על ידי מתקנים, כגון קולטים, דודי שמש וכיו"ב. לפיכך, מאחר שהיו מצויים בעבר מתקנים על שטח המחלוקת, לא ניתן להוציא אותו גם לאחר סילוקם, מהרכוש המשותף. לסיום, הם מפנים להערה של וועדת התכנון והבנייה בטאבו, לפיה שטח המחלוקת סומן בהיתר כשטח משותף (להלן: "ההערה בטאבו").

הקבלן טען שלא העניק לתובעת זכות קניינית בשטח המחלוקת, לא כל שכן זכות שימוש בלעדית, וזאת נוכח הקושי המשפטי להוציא את השטח שבמחלוקת מהרכוש המשותף. לטענתו הוא התיר לתובעת לשנות את מיקום חלק מהמתקנים שהוצבו על שטח המחלוקת בלבד על מנת לאפשר לה לבנות משטח דק שיאפשר לה שימוש נוח בגג המשותף, וזאת מבלי לגרוע מזכות השימוש בגג המשותף, של יתר בעלי הזכויות בבניין.

זה המקום לציין כי סעיף 52 לחוק המקרקעין, התשכ"ט-1969, מגדיר "שטח משותף" כחלקי הבית המשותף שלא רשומים כדירות, המיועדים לשמש את כל בעלי הדירות או מרביתם. לפי סעיף 31(א)(1) לחוק המקרקעין, כל דייר בבית משותף רשאי לעשות בשטחים המשותפים שימוש סביר, ללא צורך בקבלת הסכמת יתר בעלי הדירות, כל עוד השימוש לא יפגע ביכולתם של שאר הבעלים לעשות שימוש סביר בשטחים המשותפים.

בית המשפט פירש את המפרט הטכני, בכל הקשור למהותו של הגג, כך שהשטח במחלוקת, כפי מצבו הפיזי במועד שהוא נמכר, במסגרת ההסכמים עם הדיירים, הוא רכוש משותף המיועד "למיתקנים על הגג".

נפסק כי לתובעת ניתנו "זכויות הבנייה העתידיות" לצורך בנייה על גג הבניין שמעל הדירה ואף נקבע כיצד תחושב חלקה של התובעת בזכויות הבנייה, אם יינתנו בעתיד: "מדובר בשטח הגג שמעל הדירה (…) חלקי סה"כ שטחי הגגות בבניין אשר פועל יוצא מהם יהיו זכויות הבניה העתידיות של הקונים". בית המשפט קבע כי אין בסעיף זה דבר המקנה לתובעת כיום זכויות בגג עצמו, להבדיל מזכויות בנייה עתידיות, ככל שתהיינה.

על אף שזכויות הבנייה אכן בבעלות התובעת, נפסק ששטח המחלוקת הינו "רכוש משותף", כהגדרתו במפרט שצורף להסכמי המכר. נקבע כי ניתן להסיק זאת, גם מכך שהתובעת נדרשה לקבל את הסכמת הקבלן, לצורך "הצמדתו" לדירתה.

חמור מזאת, נפסק שהנספח אינו קובע ששטח המחלוקת יוצמד לדירתה של התובעת, אלא רק מקנה לה זכויות בנייה עתידיות בשטח המחלוקת: גם אם התובעת תנצל את זכויות הבנייה העתידיות לצורך בנייה על השטח במחלוקת, כנראה גם השטח הבנוי כאמור יהיה בגדר "רכוש משותף"!

עוד נפסק שניתן להסיק ששטח המחלוקת הינו שטח משותף גם מההערה בטאבו, ומהצהרת הקבלן לצורך קבלת היתר. שהרי שניהם קבעו שהגג העליון, שבו נמצא שטח המחלוקת, הינו רכוש משותף. קביעה זו תקפה ללא קשר להצבתם של המתקנים על הגג כפי שעולה מהגדרת "רכוש משותף" במפרט. וממילא, התחייבויות הקבלן בהיתר, שקובעות שהגג יישמר לשימוש משותף, גוברות על התחייבויותיו במסגרת ההסכם. לא זו אף זו, ההערה בטאבו נרשמה שלוש שנים טרם מועד חתימת הנספח. לכן, התובעת לא יכולה לטעון שלא היה ידוע לה במועד חתימת הנספח ששטח המחלוקת הינו רכוש משותף.
לפיכך, נפסק כי שטח המחלוקת מהווה חלק מהרכוש המשותף ולא הוצמד לדירתה של התובעת.

ניתן ללמוד מפסק דין זה מספר כללי התנהלות, שעה שאנו רוכשים דירה בבית משותף, או שעה שאנו רוכשים זכויות בניה מהקבלן שבנה את הבניין, או מהבעלים של אותם זכויות בנייה:

א. רוכש זכויות בנייה חייב לוודא כי העסקה שהוא מבצע כוללת גם את רכישת הבעלות, בשטח שעליו ניתן לממש את זכויות הבנייה הנרכשות- בדרך כלל גג הבניין ולעיתים חלק מהחצר המשותפת.
ב. יש לוודא כי על פי ההסכמים עם ייתר רוכשי הדירות, מותר למוכר למכור לנו את הגג/החצר המהווים, במקרים רבים "רכוש משותף חיוני", שלא ניתן כלל להצמידו לבעל דירה פלונית.
ג. רוכש דירה רגילה, שאין לו עניין ברכישת זכויות הבניה העודפות, על ידו או ע"י רוכש אחר, ראוי שיוודא כי קיימת הוראה במפרט, לפיו גג הבניין ישאר תמיד רכוש משותף וכי זכויות הבניה העתידיות/הבלתי מנוצלות, יהוו תמיד נכס משותף של כלל בעלי הדירות.
ד. תוצאת פסק הדין קשה לתובעת, אשר ויתרה על זכויות כספיות בגין ליקויי בנייה משמעותיים, כלפי הקבלן, תוך אמונה שהיא מקבלת ממנו, בתמורה, את זכויות הבניה, שהם בדרך כלל נכס בעל ערך כלכלי, והתברר לה בדיעבד, כי אף אם היתה בונה על הגג, שטחי הבניה היו "רכוש משותף", תוצאה בעייתית מאוד, לכל הדעות.

מאמרים מומלצים

ניתן לשתף את המאמר לפלטפורמה שתבחרו
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Leave a Comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לוגו החברה שלנו

אנחנו כאן לכל שאלה

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

כל הזכויות שמורות למשרד אהוד פורת ושות׳. Ehud Porat & Co

2023