מאמרים

רישום מחסן כיחידה נפרדת

זרקור בעניין האפשרות לרשום מחסן כיחידה נפרדת בבעלות צד ג', שאינו אחד הבעלים בבית המשותף

לוגו המשרד של אהוד פורת בצבע כחול

ביוני 2023 ניתן פסק דין (ע"א 6421/21) בבית המשפט העליון, במסגרתו נקבעו כללים ואמות מידה לקביעה מתי בעלים של מחסן, שנבנה בהיתר, במסגרת בניין הכולל דירות ומחסנים, יכול למכור מחסן שרכש יחד עם הדירה שבבעלותו, כיחידה רישומית נפרדת, לצד ג', שאינו אחד מבעלי הדירות בבניין.

1. סוגיה זו מתעוררת במקרים בהם רוכש חיצוני, שאיננו נמנה על בעלי הזכויות בבניין, מעוניין לרכוש בעלות רשומה דווקא במחסן, אך לא בדירה, והרוכש מעוניין, מטבע הדברים, שהמחסן ירשם בלשכת רישום המקרקעין כיחידה נפרדת בבעלותו.


2. לעיתים התשובה ברורה למדי: ברור שכאשר המחסן נבנה כחלק מדירת המגורים, במיוחד כאשר הגישה למחסן היא מתוך דירת המגורים, לא ניתן לרשום את המחסן בבעלות נפרדת של צד ג', מהטעם שלא ניתן לרשום בעלות מסויימת בחלק מנכס מקרקעין. ברור גם ממהותו של המחסן הנדון, שהוא מיועד לשמש כהצמדה לדירת המגורים ולא ניתן לפצלו מדירת המגורים ומכאן שאין לרשום אותו בבעלות נפרדת. חלופה פרקטית, במקרה כזה, הינה להותיר את המחסן בבעלות רשומה של המוכר, ולהחכיר את המחסן לקונה ל- 999 שנה.

3. במקרה מובהק אחר, מחסן שנבנה ככזה, המצוי בקומה מסחרית של בניין מגורים, לצידן של חנויות ושטחי מסחר אחרים, ביחוד במקרים שהמחסן רשום בבית המשותף כתת חלקה נפרדת, או כנכס המיועד להירשם כתת חלקה נפרדת, יכול להימכר גם למי שאינו בעלים של דירה בבניין.

4. כב' השופט עופר גרוסקופף פסק באותו פסק דין שהוזכר לעיל, כי בית משותף מורכב משני מרכיבים: דירות ורכוש משותף. בדירות מתקיימת מכוח סעיף 54 לחוק המקרקעין בעלות נפרדת, ואילו הרכוש המשותף מצוי בבעלותם של כלל בעלי הדירות בבית המשותף. "מחסן" עשוי להיות מסווג לאחת מארבע קטגוריות: א. חלק אינטגרלי מבחינה פיסית ותכנונית מהדירה. ב. "דירה" נפרדת. ג. מחסן שאיננו חלק אינטגרלי מאחת הדירות, ושלא הוגדר כ"דירה" בפני עצמו, מהווה, ברובם המוחלט של המקרים, רכוש משותף לא הכרחי (רמל"ה). ד. רמל"ה אשר הוצמד לאחת הדירות.

5. נפסק כי חריג אפשרי [הנופל לסעיף ג' לעיל] הוא מחסן שהותקנו בו בחיבור של קבע מתקנים המשמשים את כלל הבניין. ככזה, ובהעדר קביעה אחרת, המחסן יהווה חלק מהרכוש המשותף הכולל של הבניין, אלא אם הוצמד כדין לאחת הדירות.

6. נקבע כי כאשר מחסן מוגדר כחלק מ"דירה" או כ"דירה" נפרדת (כלומר, הוא חוסה תחת אחת משתי הקטגוריות הראשונות), המצב המשפטי ברור: ככל שמחסן הוא חלק מ"דירה", לא ניתן להעבירו אלא יחד עם הדירה, וממילא לא ניתן לעשות בו עסקה עצמאית. באופן כללי, ניתן להוציא רמל"ה מבעלות משותפת של כלל הדיירים לטובת אחד מהם על ידי הצמדתו לדירתו בהסכמת כלל הדיירים, וניתן להחזירו לבעלות משותפת של כלל הדיירים על ידי ביטול ההצמדה בהסכמתם. כן ניתן להעביר רמל"ה מבעל דירה אחת בבניין לבעל דירה אחרת בבניין בעסקה ביניהם על דרך של שינוי ההצמדה. ומכלל ההן נלמד הלאו: לא ניתן לרשום את הזכויות ברמל"ה, על שם מי שאינו בעל דירה בבניין.

7. משכך, נקבע באותו מקרה, כי על מנת לענות על השאלה מי יכול להירשם כבעל הזכויות הקנייניות במחסן בבית משותף שנרשם בפנקס הבתים המשותפים, יש לדעת מהו סיווגו של אותו מחסן. אם מדובר בחלק מ"דירה" הרי שהזכויות במחסן רשומות על שם בעל הדירה, ואינן ניתנות להעברה לאחר. אם מדובר ב"דירה" העומדת בפני עצמה, הרי שניתן לרשום את הזכויות בה על שם כל אדם, בין אם הוא בעל זכויות ב"דירה" בבית המשותף, ובין אם לאו. אם מדובר במחסן שהוא רכוש משותף הכרחי, הרי שהוא בהגדרה חלק מהרכוש המשותף, לעומת זאת אם מדובר ברמל"ה, הרי שברירת המחדל היא שהוא חלק מהרכוש המשותף, ואולם ניתן להעבירו לאחד מבעלי הדירות בבניין, אך לא לצד ג’.


8. כמו כן, אין ספק כי ניתן ליצור בהסכמת כל בעלי הדירות התחייבות להצמיד רמל"ה לדירה לכשיירשם הבית כבית משותף. ואולם, כל עוד לא בוצע הרישום האמור, הרי שחל הכלל הקבוע בסעיף 13 לחוק המקרקעין, האוסר על עסקאות בחלק מסוים של המקרקעין. כך ביחס לדירות עצמן, וכך גם ביחס לרמל"ה, והמחסנים בכלל זה.

9. לאור האמור, נקבע כי במקרה הנדון, לא ניתן להקנות למערער את זכות החכירה ביחס למחסנים שעה שאין הוא בעל אחת הדירות בבניין, ואף לא ניתן להורות לחברה היזמית לפעול להקניית ורישום זכות חכירה כזו. המחסנים בהם עסקינן הוקמו על מנת לשרת את דירות המגורים, ולא כיחידה נפרדת או יחידות נפרדות, היכולות לשמש כ"דירה" עצמאית. ככאלה הם אמורים להיות מוצמדים לדירות המגורים בבניין או להוות חלק מהרכוש המשותף. כך היה אילו הבניין היה נרשם כבית משותף; כך גם לעת הזו, בהינתן שמדובר בבניין מגורים העתיד להירשם כבית משותף.

10. במצב דברים זה, לא ניתן להעניק למערער את הסעדים המבוקשים על ידו, אלא אם ישתנה מצב הדברים באופן שיאפשר את מימוש הסכם המחסנים. שינוי זה יכול ללבוש מספר צורות: רכישת דירה בבניין על ידי המערער, באופן שיאפשר את הצמדת המחסנים אליה, שינוי בייעוד בפועל של המחסנים באופן שיהוו "יחידה שלמה ונפרדת", המשמשת למעשה, ולא רק להלכה, לצורכי אחסנה, שינוי בייעוד התכנוני של המחסנים, באופן שיהוו להלכה, ולא רק למעשה, דירת מגורים. במצב הדברים הנוכחי, המערער פוסח על כל הסעיפים: אין הוא בעל דירה בבניין, ולפיכך אין אפשרות ההצמדה רלוונטית; המחסנים אינם משמשים אותו כלל לצורכי אחסנה, ולפיכך לא ניתן לטעון לכך שמדובר ב"דירה" על פי ייעודם החוקי; ולבסוף, המערער לא הכשיר את השימוש במחסנים לצורכי מגורים, ולפיכך אי אפשר לטעון שמדובר ב"דירת מגורים" על פי השימוש בפועל.

לסיכום, יש לזכור שהגדרת דירה בחוק המקרקעין עניינה לא רק דירת מגורים אלא גם חנות או מחסן, המיועדים לשמש כיחידה נפרדת. ככול שאנו מעוניינים לרכוש בעלות נפרדת במחסן, או למכור בעלות נפרדת במחסן, יש לוודא שהמחסן אינו רכוש משותף הכרחי, כגון מחסן המיועד בהיתר הבנייה לאחסון אופניים ועגלות של כלל בעלי הדירות, או שהמחסן אינו חלק אינטגרלי מהדירה – שאז ניתן רק להחכירו לתקופה ארוכה מאוד (999 שנים). במקרה שמדובר ברכוש משותף לא הכרחי, ניתן, בתכנון מוקפד, לבצע הליך תכנוני ולרשום את המחסן כיחידה נפרדת ולשם כך לבקש לתקן את רישום הבית המשותף ולרשום את המחסן כ"דירה" המהווה תת חלקה נפרדת.

מאמרים מומלצים

ניתן לשתף את המאמר לפלטפורמה שתבחרו
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Leave a Comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לוגו החברה שלנו

אנחנו כאן לכל שאלה

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

כל הזכויות שמורות למשרד אהוד פורת ושות׳. Ehud Porat & Co

2023