מאמרים

תובענה ייצוגית

זרקור בנושא תובענה ייצוגית – מסגרת ההליך, מטרתו וסוג המקרים המתאימים להתברר במסגרת הליך זה

לוגו המשרד של אהוד פורת בצבע כחול

תובענה ייצוגית היא תביעה במסגרתה אדם או חברה תובע בשם קבוצה מסוימת ומוגדרת, וזאת ללא הסכמה או יפוי כח מחברי אותה הקבוצה (כאשר קיימת אפשרות של חבר קבוצה שלא מעוניין להיות חלק ממנה, לצאת מהקבוצה ולשמור על עילתו האישית כנגד גורם הנזק).
בכלי משפטי זה נעשה שימוש במקרים בהם ישנם נפגעים רבים, אשר יש קושי באיתורם, ולכל אחד מהם נגרם נזק קל יחסית שאינו מצדיק ניהול תביעה אישית נפרדת כנגד גורם הנזק – לאור העלויות של ההליך המשפטי.

מאמר מס׳ 21
יולי 2023
תובענה ייצוגית מתחלקת לשני חלקים: ראשית מוגשת בקשה לאישור תובענה כתובענה ייצוגית אליה מצורף נוסח כתב התביעה אותו מבוקש להגיש. מטרת הליך מקדמי זה היא לקבוע האם התביעה מתאימה להתברר כתביעה ייצוגית. לצורך החלטה בבקשה, על התובע הייצוגי להוכיח את התקיימותם של מספר תנאים: כי קיימת לו עילת תביעה אישית כנגד גורם הנזק; כי עילת התביעה היא בנושא או ע"פ חוק המפורט בתוספת השנייה לחוק תובענות ייצוגיות; כי סיכוי התביעה של התובע הייצוגי טובים והבקשה מעוררת שאלות מהותיות של עובדה או משפט המשותפות לכל חברי הקבוצה; כי קיימת אפשרות סבירה כי השאלות המשותפות יוכרעו לטובת הקבוצה; כי תובענה ייצוגית היא הדרך היעילה וההוגנת להכרעת המחלוקת בנסיבות העניין; כי עניינם של כלל חברי הקבוצה יטופל וינוהל בדרך הולמת ובתום לב.

בנוסף על התובע הייצוגי להגדיר באופן ברור ומפורש את הקבוצה הנפגעת וכן להעריך את גודלה ואת סכום התביעה הכולל של חברי הקבוצה. ככל שבית המשפט אישר את הבקשה ואת הגשת התובענה הייצוגית, הלכה למעשה מנוהלת התובענה הייצוגית כתביעה אזרחית רגילה, כאשר ישנן הלכות ספציפיות בקשר לניהול ההליך (כאשר זהו חלקו השני של ההליך).
לא למותר לציין כי כאשר התובענה הייצוגית מתקבלת, בין אם בדרך של פסק דין ובין אם על דרך פשרה שאושרה ע"י בית המשפט, התובע הייצוגי זכאי לגמול, וזאת כתמריץ על עירנותו, טרחתו ותרומתו להשבת סכום הנזק לחברי קבוצה. גם בא כוחו של התובע הייצוגי זכאי לשכ"ט. ככל שתביעה ייצוגית מתקבלת, דרך המלך היא לבצע השבה מדויקת לחברי הקבוצה. עם זאת, כאשר מדובר במקרה בו הדבר לא מתאפשר או אינו כלכלי (למשל במקרה בו עלות איתור חברי הקבוצה ו/או עלות בירור סכום הנזק הקונקרטי לכל חבר לא מוצדק לאור היקף הנזק לכל חבר) – אזי קיימים מנגנוני השבה חלופיים, שנקבעים בהתאם לנסיבות המקרה.

לאחרונה, משרדינו, באמצעות כותב המאמר, הגיש בקשה לאישור תביעה ייצוגית כנגד חברת נסיעות ותיירות גדולה ומוכרת. במקרה הנדון לקוחות אותה חברת תיירות רכשו מוצר נופש (טיסה או מלון בחו"ל), הלקוחות שילמו בשקלים, כאשר בפועל המוצר נרכש בדולרים והומר לשקלים לפי שער הדולר ביום רכישת מוצר הנופש. לימים, כאשר בוטלה ההזמנה (תהא הסיבה אשר תהא), ונמצא כי הלקוח זכאי להחזר כספי בגין המוצר שרכש, התקבל אצל הלקוח סכום השווה לסכום הדולרי ששולם ביום הרכישה, כאשר הוא המומר לשקלים – לפי שער הדולר ביום קבלת ההחזר ולא לפי שער הדולר ביום התשלום המקורי.

מאחר וחברת נסיעות משמשת כ"מתווך" בין הצרכן לבין חברת התעופה ו/או המלון, הרי ניתן לראות היגיון מסוים כי חברת הנסיעות תשיב ללקוח את הסכום שקיבלה במדויק מחברת הנסיעות ולפיכך לכאורה עליה להשיב ללקוח את סכום ההחזר לפי שער הדולר ביום ההחזר ולא ביום התשלום המקורי.

אלא שבמקרה שמשרדנו מטפל בו, ציינה חברת הנסיעות, באופן מפורש על גבי קבלת התשלום כי "החזרים כספיים יחושבו לפי השער שחל במועד התשלום המקורי". הוראה זו הינה התחייבות חוזית לכל דבר ועניין ומשעה שאותה החברה לא פעלה על פי הוראה שהיא עצמה ניסחה וקבעה (ומהווה ממילא חוזה אחיד על כל המשתמע מכך), הרי שהיא נמצאת בהפרה חוזית כלפי התובע הייצוגי, שקיבל הלכה למעשה החזר כספי נמוך יותר (היות ושער הדולר בוים ההחזר היה נמוך משערו ביום הרכישה) וכך גם כלפי יתר חברי הקבוצה.

במקרה הנדון, הנזק לתובע הייצוגי הוא הפרשי שער הדולר בין יום התשלום ליום ההחזר, וכך הוא גם נזקם של כל ייתר חברי הקבוצה.
לצורך ניהול הליך זה של תובענה ייצוגית דרושה מומחיות ומקצועיות, כאשר משרדנו מטפל במספר גדול של תובענות ייצוגיות בתחומים שונים, לרבות בתחומי הצרכנות, הבנקאות והביטוח. לייעוץ ראשוני חינם בנושא ניתן לפנות לעו"ד שי מליץ, אורן אהרוני, ערן קרם ואהוד פורת ממשרדנו.

ניתן לשתף את המאמר לפלטפורמה שתבחרו
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Leave a Comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לוגו החברה שלנו

אנחנו כאן לכל שאלה

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

כל הזכויות שמורות למשרד אהוד פורת ושות׳. Ehud Porat & Co

2023