מאמרים

ביטול חוזה

זרקור בעניין נסיבות בהן ניתן להשתחרר מחוזה חתום, בהיעדר עילת ביטול חוזה קלאסית

לוגו המשרד של אהוד פורת בצבע כחול

מעת לעת פונים למשרדנו צדדים לחוזה, לעיתים מדובר בצד שמעוניין להשתחרר מחוזה ולעיתים הצד שמעוניין לקיימו, ומתייעצים איתנו האם בנסיבות המקרה, רשאי הצד המעוניין בכך, להשתחרר מהחוזה, מבלי שיופעלו כנגדו סעדים של אכיפה ופיצויים.

1. לאחרונה ניתן בבית המשפט המחוזי בירושלים, במסגרת ת.א (י-ם) 28748-10-22 נקאר נגד סתיו (פורם בנבו, 4.7.2023) פסק דין מקיף, במקרה קשה שבו מוכרי דירת מגורים, אנשים מבוגרים במצב בריאותי לא טוב, שהתחרטו אחרי שחלפו 5 ימים בלבד מחתימת ההסכם, וסרבו למסור את דירתם לקונים, אשר גם הם, נקלעו למצוקה, עקב כך שמכרו את דירתם הקודמת, ונאלצו לשכור דירה, כל עוד מתנהלת תביעת האכיפה שהגישו כנגד המוכרים. יצוין כי הנתבעים בתיק זה (המוכרים) לא היו מיוצגים.
2. בית המשפט קבע, בהתבסס על שורה של הלכות קודמות, כי נקודת המוצא הינה שחוזים צריך לכבד.
3. יחד עם זאת, קיימים חריגים, בהם חלה ההוראה בחוק החוזים, אשר קובעת כי חוזה לא ייאכף, כאשר האכיפה "אינה צודקת בנסיבות העניין".
4. כאמת מידה לקביעה האם יש לאכוף את החוזה, או שהאכיפה אינה צודקת בנסיבות העניין, נקבע "מבחן מאזן האשמה".
5. נפסק כי עת נדרש בית המשפט להכריע אם אכיפת חוזה אינה צודקת בנסיבות העניין, עליו לשקול את "מאזן האשמה", שעניינו בחינת התנהגות הצדדים ואשמתם המוסרית, בצד "מאזן הנזק".
6. באותה פרשה שנדונה, נקבע בנסיבות המקרה הנדון, שעה שמדובר בחוזה שנכרת כדין ובחזרה של המוכרים מההסכמה ללא טעם מבורר, כי יש להורות על אכיפת חוזה המכר.
7. על מנת שניתן יהיה ללמוד ממקרה זה, את הכללים והעקרונות שינחו את בית המשפט במקרים אחרים, בעתיד, מן הראוי שנבין את עובדות המקרה שנדון ואת התייחסות בית המשפט לנסיבותיו.
8. באותו עניין דובר בתביעה לאכיפת הסכם מכר שנערך בין הצדדים, שיוצגו ע"י אותו עורך דין, ובוטל חד צדדית על ידי הנתבעים, לאחר מספר ימים. זאת, תוך דרישה מצד הקונים לקיזוז של סכום הפיצוי המוסכם שנקבע בהסכם, מהתמורה שנקבעה בהסכם.
9. בית המשפט המחוזי קיבל את התביעה ופסק:
10. "מאזן האשמה", עניינו בחינת התנהגות הצדדים ואשמתם המוסרית בצד "מאזן הנזק", קרי: האינטרסים של כל אחד מהצדדים והנזק שייגרם לכל אחד מהם, אם ייאכף החוזה או אם לא ייאכף.
11. בפסיקה נקבע כי ככלל, רק "שינוי נסיבות משמעותי ומפתיע שארע לאחר כריתת החוזה ושאותו לא יכול היה המפר לצפות" יוביל למסקנה לפיה אין זה צודק לאכוף את ההסכם, בשל מצוקת המפר.
12. באותו מקרה, אמנם דובר במוכרים מבוגרים בעלי עבר רפואי בעייתי, אשר טענו כי אילוצם לפנות את הדירה יסכן את חייהם, אולם נקבע כי אין בכך משום נסיבה חדשה, מפתיעה וחריגה. נקבע כי אכן, יתכן שהנתבעים יחוו מצוקה בשל עזיבת הדירה בה התגוררו שנים רבות. אך מנגד, יש להתייחס גם למצוקה אליה נקלעו התובעים ולנזק שייגרם להם, אם לא ייאכף ההסכם.
13. באותו עניין, התובעים מכרו את דירת המגורים שלהם ונאלצו לשכור דירת מגורים זמנית; כילו זמן וממון רב בהתקשרות החוזית עם הנתבעים; בשל מעשי הנתבעים הם מצויים במצב של חוסר וודאות מבחינת מקום מגוריהם ומקום לימודי ילדיהם; ואם ייגזר עליהם לרכוש דירה אחרת, ספק אם הכספים שהעמידו לרשות הנתבעים כהשבה, יספיקו לשם כך.
14. בנסיבות אלה, ושעה שמדובר בחוזה שנכרת כדין ובחזרה של הנתבעים מההסכמה ללא טעם מבורר, ולמצער ללא טעם מוכח, יש להורות על אכיפת הסכם המכר.
15. נקבע כי סירובם של הנתבעים למסור את החזקה בדירה מהווה גם הפרה יסודית של ההסכם ויש לחייבם, בנוסף לאכיפה, גם במלוא הפיצויים המוסכמים, בסכום של 10% משווי הדירה, שנקבעו למקרה זה.
16. נפסק כי יש לקזז את הפיצוי המוסכם מהתמורה שעל התובעים לשלם לנתבעים וכי אין מקום לשערך את ייתרת תמורה זו. הקונים, התובעים, ישלמו רק 90% מהסכום הנומינלי שהוסכם, ללא הצמדה ו/או ריבית.
17. פסק הדין מלמד אותנו כי בהינתן שנכרת חוזה, אך לא קיימת עילת ביטול חוזה קלאסית [טעות, הטעיה, מרמה, כפייה, עושק, חוזה לא חוקי, חוזה למראית עין, ביטול הסכם לאחר הפרתו מצד הצד השני ועוד) הרי שרק בנסיבות מפתיעות וקשות ביותר, כגון מחלה קשה חדשה, שאינה מאפשרת הוצאת האדם מביתו (כגון שבץ מוחי מפתיע, שגרם למוכר ערירי להיות מרותק למיטתו וללא יכולת לטפל ברכישת דירה חלופית לזו שמכר) או כוח עליון שסיכל את המכר, כגון רעידת אדמה שהחריבה את הנכס, יאפשרו לצד המפר, שלא לקיים חוזה מכר מקרקעין עליו הוא חתום.
18. מאזן האשמה ומאזן הנזק, ייקחו בחשבון, בדרך כלל, יותר את האינטרסים של הצד המקיים ופחות את האינטרסים של הצד המפר.
19. להתייעצות בסוגיות בדיני חוזים, ניתן לפנות לעו"ד אורן אהרוני, שי מליץ, ערן קרם ואהוד פורת ממשרדנו.
ניתן לשתף את המאמר לפלטפורמה שתבחרו
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Leave a Comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לוגו החברה שלנו

אנחנו כאן לכל שאלה

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

כל הזכויות שמורות למשרד אהוד פורת ושות׳. Ehud Porat & Co

2023